عطر نیش چیست؟

عطر نیش چیست؟

توسط : مدیر سایت آخرین به روز رسانی : 1 ماه پیش
اشتراک گذاری :

در این مقاله خواهید خواند :عطر نیش یعنی چه؟ویژگی‌های مهم عطر نیشبهترین برندهای عطر نیش و عطرهای معروف آنهاعطر نیش مشهور: آمواج جوبیلیشن 25عطر نیش مشهور: اونتوسعطر نیش مشهور: باکارات رژ 540عطر نیش مشهور: روژا داو انیگماعطر نیش مشهور: آمبر سلطانعطر نیش مشهور: یودنعطر نیش مشهور: ماسک راواجر و پورتریت آف لیدی

 

یکی از مفاهیمی که همواره در جهان عطرسازی مورد توجه علاقه‌مندان و دوستداران عطرها بوده، مفهوم عطرسازی نیش است. امروزه خیلی‌ها می‌خواهند بدانند که عطر نیش یعنی چه اگر شما هم می‌خواهید که با جزئیات بیشتری درباره این نوع از عطرها آشنا شوید و بدانید که عطر های نیش چیست، خواندن این مقاله می‌تواند برای شما سودمند باشد.

عطر نیش یعنی چه؟

عطرهای نیش یکی از مهم‌ترین جایگزین‌های حرفه‌ای برای آن نوع از عطرها هستند که تولید انبوه دارند. این عطرها برای مشتریان کم‌شمار و محدودی تولید می‌شوند و بنابراین دامنه فروش محدودی هم دارند. البته نباید فراموش کرد که خانه‌های عطرسازی نیش اساسا به فروش زیاد و انبوه محصولات خودشان علاقه‌مند نیستند و یکی از اهدافشان همین دامنه فروش محدود است.

در عطرسازی نیش، هنر و خلاقیت همیشه حرف اول و آخر را می‌زنند. پس همان‌طور که در میان بسیاری از دیگر هنرها نیز می‌بینیم، این احتمال وجود دارد که یک عطر نیش جدید از سوی جامعه مخاطبانش پذیرفته نشود یا با اقبال کمی روبه‌رو شود. با این‌حال، صرف‌نظر از ریسک‌های احتمالی، تعداد خانه‌های عطرسازی نیش امروزه دائما روبه‌افزایش است، زیرا بسیاری از مردم دیگر از عطرهای دارای تولید انبوه خسته شده‌اند و خواستشان این است که یک عطر غیررایج و غیرتکراری یا در صورت امکان حتی یک عطر شخصی داشته باشند. بنابراین به نظر می‌رسد که یکی از مهم‌ترین ترندهای امروزی، مخالفت با ترند شدن و همگانی شدن عطرها است! علاوه بر اینها، باید به یک نکته دیگر هم دقت کنیم: تمایل روزافزون هنرمندان و عطرسازان به خلق عطرهایی کاملا سازگار با آرزوها و باورهای خودشان، یکی از دلایل اصلی برای تأسیس خانه‌های عطرسازی نیش توسط این گروه از افراد است.

بعضی از برندها یا خانه‌های عطرسازی نیش محبوب‌تر از دیگر برندها هستند و درنتیجه نیازی ندارند که برای برقراری تعادل میان هنر و سود تلاش کنند. از میان خانه‌های عطرسازی نیش که عطر نیش برند می‌سازند، می‌توان به این برندها اشاره کرد: Annick Goutal، L'Artisan Parfumeur، Serge Lutens، Jo Malone، Acqua di Parma و... . بعضی از این خانه‌های عطرسازی هم خودشان را یک درجه بیشتر از دیگر برندهای فعال در زمینه عطرهای نیش متمایز می‌سازند و می‌توان گفت که عطرهای نیش برتر خودشان را در جهان عطرسازی نیش می‌آفرینند. این عطرهای ممتاز و متفاوت معمولا به‌واسطه ویژگی‌های زیر از دیگر عطرهای نیش متمایز می‌شوند:

استفاده انحصاری و اختصاصی از عصاره‌ها و روغن‌های معطر کاملا طبیعی یا حتی در زمینه استفاده از الکل (برندهای مطرح: Aftelier، Ayala Moriel، JoAnne Bassett و Florascent).

عطرهایی طراحی‌شده برای مکان‌ها یا شهرهای خاص مثل عطر طراحی‌شده توسط برند Bond No 9 برای شهر نیویورک، عطر Aqaba برای شهر عقبه در اردن، عطر Profumi di Pantelleria برای جزایر خاص، عطر Eau d'Italie برای کشور ایتالیا و یا عطر Parfum d'Empire برای امپراتوری‌های باستانی ناپدیدشده.

استفاده از ترکیبات و عناصر مصنوعی؛ مثلا توسط برند Escentric Molecules و Comme des Garcons.

تمرکز دقیق روی یک نت خاص و تکین مثل عطرهای برند Les Parfums de Rosine که بر نت گل رز تمرکز می‌کنند یا عطرهای برند La Maison de la Vanille که بر نت وانیل تمرکز دارند.

خلق کردن روایح خاص و استثنایی متعلق به مناطق عجیب‌وغریب مثل عطرهای برند Comptoir Sud Pacifique.

بنابراین واضح است که خانه‌های عطرسازی نیش بسیار متنوع هستند و نه‌تنها طبقه‌بندی یا دسته‌بندی آنها کار دشواری است، بلکه گاهی اوقات حتی تعریف دقیق گروه‌های بویایی خلق‌شده توسط این برندها نیز به کار بسیار دشواری تبدیل می‌شود. با این‌حال، چند اصل مهم و اساسی وجود دارند که همه خانه‌های عطرسازی نیش به آنها پایبند هستند تا از این طریق همواره بتوانند که خودشان را از عطرهای دارای تولید انبوه متمایز کنند:

خانه‌های عطرسازی نیش تمایل دارند که عطر نیش مردانه یا عطر نیش زنانه مورد نظرشان همیشه توسط عطرسازان اختصاصی و انحصاری خودشان ساخته شوند، درست مثل روزگاران قدیم در جهان عطرسازی.

خانه‌های عطرسازی نیش در زمینه توزیع محصولات خودشان هم با رویکرد گزینشی و انتخابی عمل می‌کنند. بنابراین عجیب نیست که نمی‌توان عطر نیش را در فروشگاه‌های رایج برای عطرهای دارای تولید انبوه یا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ پیدا کرد.

خانه‌های عطرسازی نیش اساسا به تبلیغات در معنای رایج آن باور ندارند و اطلاعات مربوط به هر عطر نیش معمولا در رسانه‌های برجسته و خاص و همچنین در قالب مقاله‌های اختصاصی برای مجلات یا مصاحبه‌های ویژه ارائه می‌شود. بهترین تبلیغات برای هر عطر نیش، شهرت و اعتبار برند سازنده آن است.

ویژگی‌های مهم عطر نیش

حالا که از جنبه‌های مختلف به سوال «عطر نیش یعنی چی» پاسخ دادیم، سعی می‌کنیم که نکات جزئی‌تری را درباره عطرهای نیش مطرح کنیم. عطر نیش به‌واسطه سه کیدواژه مهم معنا پیدا می‌کند که هنرمندان، عطرسازان و برندهای سازنده این نوع از عطرها هرگز آنها را در فرایند آفرینش عطرهای نیش فراموش نمی‌کنند: تداوم، انسجام و تکینگی یا منحصربه‌فرد بودن. درواقع هر عطر نیش با این هدف طراحی می‌شود که روح جاودانه، تکرارنشدنی و به‌یادماندنی داشته باشد و برای همیشه به‌عنوان یک اثر هنری مورد توجه دیگران قرار بگیرد. پس وقتی که درباره اصل تداوم یا ماندگاری در عطر نیش صحبت می‌کنیم، یعنی این‌که عطر نیش باید همیشه و برای همه دوران‌ها جذاب باشد و هیچ‌وقت از مُد نیافتد. عطر نیش به‌عنوان عطری هنرمندانه که دروازه‌ای به‌سوی جهانی ناشناخته می‌گشاید، به اثری هنری برای اکتشافات تازه تبدیل می‌شود.

زمانی که درباره اصل انسجام در عطر نیش صحبت می‌کنیم، به این موضوع توجه داریم که دقت بسیار زیاد و کیفیت بسیار بالا در تمامی مراحل تولید و حتی فروش عطرهای نیش مهم هستند: از سبک و فلسفه برند سازنده تا کانال‌های توزیع. عطرهای نیش مخلوقات انحصاری برای کسانی هستند که استانداردهای همگانی را دوست ندارند و خواستشان همیشه استفاده از عطرهایی منحصربه‌فرد است که جلوه‌های تازه‌ای از شخصیت آنها را آشکار کند.

وقتی که درباره اصل تکینگی در عطرهای نیش صحبت می‌کنیم، به این موضوع توجه داریم که این عطرها به‌هیچ‌وجه برای جلب رضایت بازار یا مشتریان انبوه تولید نمی‌شوند. پس عطرهای نیش می‌توانند نوعی خود‌ـ‌نگاره (self-portrait) باشند و نت‌های درون آنها نیز همچون ضربه‌های قلم‌موی نقاشی هستند که جوهره و اساس شخصیت هر انسان را به تصویر می‌کشند. به همین دلیل هم استفاده از ناب‌ترین، بهترین و کمیاب‌ترین مواد اولیه در ساخت عطرهای نیش اهمیت دارد. عطرسازان حرفه‌ای در زمینه عطرهای نیش همیشه دنبال مواد اولیه استثنایی می‌گردند و برای آفریدن روح جاودانه این عطرها از هیچ خطری هراس ندارند.

بهترین برندهای عطر نیش و عطرهای معروف آنها

خلاقیت‌های پیچیده و ترفندهای استثنایی و خاصی که برندهای برتر در آفرینش عطرهای نیش به‌کار می‌گیرند، هر کدام از این برندها را از همدیگر متمایز می‌کند. هر خانه‌ عطرسازی نیش با تاریخ غنی، تعهد بی‌نقص به خلق محصولات ناب، پایبندی سرسختانه به کیفیت والا و تلاش برای جابه‌جا کردن مرزهای عطرسازی به‌واسطه عطرهای نیش معنا پیدا می‌کند. در ادامه با تعدادی از برندهای برتر عطر نیش و بهترین عطرهای نیش دنیا آشنا خواهیم شد. شما می‌توانید سمپل عطر نیش بعضی از جذاب‌ترین عطرهای نیش جهان را از عطرافشان خریداری کنید یا درباره تهیه این عطرهای نیش با کارشناسان عطرافشان مشورت کنید.

عطر نیش مشهور: آمواج جوبیلیشن 25

نام برند: آمواج

خاستگاه: عمان

در جهان باشکوه عطرهای نیش، برند آمواج (آمواژ) همواره به‌عنوان نمادی از شکوه می‌درخشد. این برند که در سال 1983 تاسیس شد، هدفش درواقع احیای هنر عطرسازی عربی است. آمواج به استفاده از انبوه متنوعی از نت‌های باکیفیت و ترکیبات استثنایی شهرت دارد و از گنجاندن نت‌های کمیاب یا نادر مثل چوب آگار (عود)، ادویه‌های نایاب، صمغ‌ها و روایح گل‌فام بی‌همتا در عطرهایش ابایی ندارد.

اما عطر نیش خاصی که آمواج را به شهرت بین‌المللی رساند، آمواج جوبیلیشن 25 نام دارد که غنای عطرسازی شرقی را با پیچیدگی عطرسازی غربی ترکیب می‌کند. این عطر نیش که توسط گای رابرت ساخته شده است، از روایحی مثل گل رز، صمغ درختچه مر و صمغ کندر استفاده می‌کند تا تجسم‌کننده شکوه، عظمت و رازهای جهان عربی باشد.

آمواج فقط در قلمروی عمان مشهور نیست، بلکه بوتیک‌های ویژه‌ای در لندن، میلان و دیگر پایتخت‌های عطر جهان دارد.

عطر نیش مشهور: اونتوس

نام برند: کرید

خاستگاه: فرانسه

کرید یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های عطرسازی است که ابتدا در لندن تاسیس شد اما سپس در فرانسه گسترش یافت. برند کرید در سال 1760 و توسط جیمز هنری کرید تاسیس شد و فعالیتش را با ساخت عطرهای سفارشی برای خانواده سلطنتی شروع کرد. چیزی که برند کرید را متمایز می‌کند، استفاده این برند از تکنیک ویژه‌ای برای خلق آمیزه عطرهاست که به‌عنوان یک راز خانوادگی در خانواده کرید مانده است. این تکنیک رازآمیز به حفظ یکپارچگی و یکدستی ترکیبات طبیعی کمک می‌کند.

عطر نیش مشهوری که توسط برند کرید ارائه شد، اونتوس نام دارد که برای اولین بار در سال 2010 معرفی شد و به محصولی افسانه‌ای در محافل عطرشناسان تبدیل گشت. آمیزه اونتوس از میوه‌ها و مشک شکل می‌گیرد تا جلوه‌های پیچیده و همزمان دلپذیری داشته باشد ــ عطری مردانه، شیک و سرشار از جاذبه‌های گیرا.

عطر نیش مشهور: باکارات رژ 540

نام برند: مزون فرانسیس کورکجان

خاستگاه: فرانسه

مزون فرانسیس کورکجان از خانه‌های عطرسازی جدیدتر در جهان عطرهای نیش است که در سال 2009 تاسیس شد، اما خیلی زود توانست که توجه افراد خاصی را به خود جلب کند. این برند که به یکی از مشهورترین عطرسازان فرانسوی و معاصر تعلق دارد، سرشار از زیبایی‌های فرانسوی است.

اوج موفقیت مزون فرانسیس کورکجان را می‌توان در عطر باکارات رژ 540 مشاهده کرد که مثل شعری زیبا و کریستالی می‌درخشد. این عطر درخشان و شفاف همواره جلوه‌های درخشانی روی پوست دارد و آمیزه آن با استفاده از یاس، زعفران و چوب سدر تازه برش‌خورده خلق می‌شود. باکارات رژ 540 هم حالتی شاداب و هم قدرت ماندگاری زیادی دارد، درحالی که هم زنان و هم مردان را شیفته خودش می‌کند. هر افشانه این عطر نیش مثل جرقه‌های آتش‌بازی است ــ جشنی زیبا و سرشار از پیچیدگی و ظرافت.

بیشتر بخوانید : ادکلن اماراتی چیست؟ ادکلن اماراتی چیست؟

عطر نیش مشهور: روژا داو انیگما

نام برند: روژا پارفومز

خاستگاه: بریتانیا

روژا پارفومز به‌عنوان یک خانه عطرسازی بریتانیایی و خاص همواره یکی از نمادهای شکوه و جلوه‌های لوکس بوده است که به‌خاطر مهارت ویژه‌اش در خلق جلوه‌های لوکس شخصی‌سازی‌شده شهرت دارد. هر کدام از عطرهای این برند را می‌توان با یک نام یا یک پیام ویژه شخصی‌سازی کرد، درحالی که با درپوش کریستالی ساخته‌شده توسط سواروسکی و روکش‌های طلایی آراسته می‌شوند.

روژا داو انیگما به‌عنوان یک عطر نیش انگلیسی قطعا برای علاقه‌مندان به عطرهای انگلیسی جذاب خواهد بود. آمیزه این عطر نیش با استفاده از ترنج، شمعدانی و نعناع هندی شکل می‌گیرد تا روایتی جذاب را خلق کند ــ روایتی که هرگز داستان کاملش را آشکار نمی‌سازد، اما همواره شما را درگیر خودش نگه می‌دارد.

عطر نیش مشهور: آمبر سلطان

نام برند: سرج لوتنس

خاستگاه: فرانسه

سرج لوتنس که نامش با عطرسازی هنری گره خورده است، در سال 1982 تاسیس شد. عطرهای نیش این برند مثل آثار تئاتری آوانگارد و تکین هستند که از ساختارهای مرسوم دوری می‌کنند. بطری‌های شیشه‌ای و نمادین سرج لوتنس هم برای محافظت از خاطرات، احساسات و لحظات منجمدشده در زمان طراحی شده‌اند.

آمبر سلطان که مثل  امضای ویژه سرج لوتنس می‌درخشد، سرشار از جلوه‌های شاعرانه است و به‌عنوان یکی از عطرهای پیشرو و استثنایی در قلمرو عطرهای کهربایی شناخته می‌شود. روح مراکشی آمبر سلطان از ترکیب میان کهربا، صمغ و ادویه‌ها شکل می‌گیرد ــ فقط کافی‌ست که سرشاری ناب کهربا را تصور کنید که با گشنیز و برگ بو پیوند می‌خورد. آمبر سلطان شما را به جهانی سرشار از رازها و اسرار شرقی می‌برد.

عطر نیش مشهور: یودن

نام برند: زرجوف

خاستگاه: ایتالیا

زرجوف که در تورین (ایتالیا) مستقر است، به پیوند خاصی که میان عطرسازی سنتی ایتالیایی و احساسات مدرن می‌آفریند، افتخار می‌کند. این برند در سال 2003 توسط سرجیو مومو تاسیس شد و خیلی سریع به یکی از برندهای مطرح در زمینه عطرهای نیش تبدیل گشت. هر کدام از عطرهای زرجوف مثل یک اثر هنری و دست‌ساز هستند که از بهترین مواد اولیه ساخته شده‌اند و با عناصر کمیاب یا گران‌بهایی مثل کریستال، طلا و چوب‌های کمیاب آراسته می‌شوند.

عطر یودن به‌عنوان شاهکار برند زرجوف شناخته می‌شود که با استفاده از نادرترین و خاص‌ترین ترکیبات اولیه ساخته شده است. شروع آمیزه یودن با گریپ‌فروت و لیموترش رقم می‌خورد که در نت میانی با جلوه‌های ادویه‌ای و شراب رام ادامه می‌یابد. چوب گایاک هم در نت پایه عطر یودن قرار می‌گیرد تا این عطر نیش به یک سمفونی تکرارنشدنی تبدیل شود که با هر بار بوییدن می‌تواند احساس تازه‌ای را به شما انتقال بدهد.

عطر نیش مشهور: ماسک راواجر و پورتریت آف لیدی

نام برند: فردریک مال

خاستگاه: فرانسه

برند فردریک مال در سال 2000 تاسیس شد و یک چارچوب مفهومی ساختارشکن و متفاوت را برگزید: قرار دادن عطرساز هر عطر در کانون توجهات. به همین دلیل هم عطرسازان فردریک مال همیشه آزادی بی‌پایانی برای نمایش خلاقیت‌های خودشان دارند.

پورتریت آف لیدی به‌عنوان یک عطر کلایسک و همزمان مدرن جزو بهترین عطرهای نیش زنانه است. آمیزه این عطر از رز ترکیه‌ای، انگور فرنگی سیاه و تمشک سرشار می‌شود و پیچیدگی خاص آن با جلوه‌های الهی و آسمان آمیخته می‌گردد. البته لایه‌های خاصی از نعناع هندی، روایح دودی و کهربا هم در پورتریت آف لیدی حضور دارند که تاثیری قدرتمند و ماندگاری از خود به‌جا می‌گذارند. پورتریت آف لیدی را می‌توان به یک لباس مخملی مجلسی تشبیه کرد ــ شیک، باشکوه، مجلل و شدیدا دلفریب و هوس‌انگیز.

بیشتر بخوانید : عطر پودری چیست؟ عطر پودری چیست؟عطر سنگین چیست؟ عطر سنگین چیست؟


ندا احمدلو

نظرات کاربران
آیتمی جهت نمایش وجود ندارد
سلام و درود
من تویلت ساواژ تولید ۲ سال مختلف رو بررسی کردم کمی از لحاظ رایحه و موندگاری توی نوتهای اولیه فرق داشتن ایا این مورد طبیعیه؟
پاسخ مدیر : سلام بله
مهران
1403/04/28
بوی بولگاری آمیتیست برای خانومایی ک هدف بزرگی رو دنبال میکنن و در مسیر کمالگرایی ظرافت زنانه شان را حفظ کردن امضای خوبی میتونه باشه فکر میکنم تا این ویژگی ها رو ندیده باشید معنای بوی این عطر رو درک نخواهید کرد برای مثال تصویری میتونم بگم بوی یک مدیر خانوم موفق یا یک پژوهشگر مفید برای جامعه یا حتی یک دانشمند مثل مریم میرزاخانی رو میده بهترین جمله برای توصیف این عطر در صفحه اش نوشته شده نمیدونم نویسنده همین سایت نوشته یا ترجمه اس:
بولگاری اومنیا آمیتیست یک ادای احترام به زنانگی است.
بوش فوق العاده اس
کامبیز سخی
1403/04/22
پاسخ به کامبیز سخی
یک مورد به یادم آمد :
جناب اسعدی از یک عطر نام بردند که از دید ایشان نزدیک بود به آونتوس
لیک تست نکرده ام که ببینم به کدام نوع از انواع آونتوس شبیه است
بپرسید از ایشان
کامبیز سخی
1403/04/22
پاسخ به کامبیز سخی
جناب کمیل عزیز
سلام خدمت شما
چه گویم !! هر کدام شباهتی دارند و تفاوتی !
آن آونتوس وینتیج دودی ی خنک دیگر چون رویاست حتی برای اکنون ِ خود کرید !!
یک گنج است !
شراب صد ساله ی عطربازان است :)
و اما بین عطور نامبرده این صفحه :
آرماف کلاب در " معدل " بهتر است .
اما نسخ جدید را که چهار شاخه شده است :
ادوتویلت
ادوتویلت تولید ویژه
ادوپرفیوم
پرفیوم
باید از دوستانی که آزموده اند و مطلع اند پرسید
خصوص دوست عزیزمان جناب اسعدی که خبره و پر تجربه است خصوص در عطور اماراتی به کل
ارادت تقدیم شما
Atrafshan logo
عطرافشان
پشتیبانی سایت
عطرافشان
سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟