مالای پرفیومری از خانههای عطرسازی فعال در زمینه عطرهای دستساز است که عطرهایش را مطابق با عطرهای سنتی مجمعالجزایر مالایی میسازد تا از این طریق بتواند میراث قومی مالاییها را با روشهای عطرسازی فرانسوی ترکیب کند. نامها، عطرها و مواد اولیه بهکاررفته در محصولات مالای پرفیومری بهطور اصیل و مستقل در قلب خود جهان مالایی، یعنی در مالزی، طراحی شدهاند.
عطرساز ــ
فضیله نوردین عطرساز اختصاصی برند مالای پرفیومری است. او همه عطرهایش را بهطور انحصاری فقط برای برند مالای پرفیومری طراحی میکند. او همیشه از دوران جوانی علاقه ویژهای به عطرها داشته است و این علاقهمندی خاص زمانی در وجود او شکل گرفت که در باغهای گرمسیری مادربزرگش (یک منطقه روستایی در ریمباو، مالزی) گردش میکرد. او با آزمون و خطا درواقع بازیهای خلاقانه با عطرهای خود را شروع کرد، آن هم از طریق «پختن» گلهای گرمسیری در ظرف آب! با اینحال، ماجرای او در عطرسازی حرفهای زمانی بهطور جدی در سال ۲۰۰۹ شروع شد، وقتی که در یک کلاس شکلاتسازی شرکت کرد. یک شیمیدان حرفهای در این کلاس تدریس میکرد که توانایی خوبی در برقراری اتصال میان عطرها و طعمها داشت. اینگونه بود که چیزی در وجود او جرقه زد و او هم تصمیم گرفت که یک کمپانی مراقبت از پوست را با تمرکز بر آروماتراپی تاسیس کند. پس از اینکه فضیله مدرک تحصیلی خود را در زمینه سیاست عمومی دریافت کرد، او تصمیم گرفت که خود را در عشق به عطرها و محصولات معطر غرق کند. به همین دلیل هم برند مالایی پرفیومری را بهعنوان یک کارآفرین ثبت کرد که میخواهد بر روی عطرهای فوقالعاده نیش و دستساز تمرکز داشته باشد.
سرچشمه الهام ــ
وقتی که بطلمیوس در سال ۱۵۰ بعد از میلاد مسیح، شبهجزیره مالایی را در کتاب خود ــ «جغرافیا» ــ با عنوان «شبهجزیره طلایی» (یا سرزمین طلایی) نامید، این مجمعالجزایر بهخاطر فلزکاری و استخراج فلزات (مانند طلا، برنز، برنج، آهن و قلع) شهرت داشت. این لقب که برای این سرزمینها انتخاب شد، کاملا با واقعیت همخوانی داشت، درحالی که تجارت ادویه نیز بستر مهمی بود که این منطقه را بهسوی فتح سرزمینهای غربی در جستوجوی طلا، انجیل و افتخار هدایت میکرد.
مالاییها یک قوم باستانی هستند که از ۴۰ هزار سال پیش در منطقه فلات قاره سوندا حضور داشتهاند و دیوارنگارههایی که سال ۲۰۱۸ در غارهای این مناطق کشف شدند نیز همین را نشان میدهند. بنابراین جای تعجب نیست که مردمان این سرزمینها با اسرار زمین آشنایی دارند و خیلی خوب هم طعمها یا عطرها را میشناسند. مالاییهای مجمعالجزایر بهعنوان دریانوردان کاربلد با یکدیگر تجارت میکردند و بعدا با گسترش تجارت به خاورمیانه توانستند که امپراتوری ثروتمندی را بنا کنند. تاجران گوا و خاورمیانه تمایلی به افشای این موضوع نداشتند که مواد اولیه گرانبهای خودشان مانند فلفل سیاه را از کجا میآورند و اغلب تاکید میکردند که این ادویهها و مواد اولیه از سرزمینهای اسرارآمیز و جادویی آمدهاند. تازه حدود ۵۰۰ سال پیش بود که مجمعالجزایر مالایی توسط مردمان غرب کشف شد، درحالی که این اتفاق در ادامه با جرقههای جنگ، استعمار و اشغال همراه شد ــ اولین مورد هم در سال ۱۵۱۱ توسط پرتغالیها اتفاق افتاد، درحالی که بعدا، هلندیها و سپس بریتانیاییها آمدند، تا این که ژاپنی در جنگ جهانی دوم به آنجا رسیدند.
در میان همه این ماجراها، آثار باستانی بیشماری تخریب یا دزدیده شدند که بسیاری از آنها اکنون به فراموشی سپرده شدهاند و درحال زوال هستند یا اینکه در اتاقهای پشتی موزههای جهان درحال خاک خوردن هستند. سنتهای شفاهی این سرزمینها نیز زمانی از بین رفت که فرایند پاکسازی قومی مالاییها در یک بازه ۵۰۰ ساله به انجام رسید.
در سال ۱۹۵۷، این منطقه به مرزهای ملی غیرمنطقیای تقسیم شد که خانوادهها و فرهنگهای مشترک را از همدیگر جدا میکرد. این ماجرا بعد از مهاجرت کارگران چینی و هندی در دوران استعمار بدتر شد. تا سال ۲۰۰۰ میلادی، فرایندهای استعماری، جهانیسازی و غربیسازی تقریبا اثرگذاری خودشان را کامل کردند و میراث باستانی اجداد مالاییها تقریبا به فراموشی کامل سپرده شد.
بنابراین مالایی پرفیومری تصمیم گرفت که هرآنچه از میراث و فرهنگ مالایی و همچنین کانون آگاهی اجتماعی مالاییها باقی مانده است را زنده کند، بهطوری که خاطرات پنهان مردمان باستانی این مجمعالجزایر، محو شدن این میراث کهن در سالنامههای نانوشته و نامرئی تاریخ را معکوس کنند.
لوگو و رنگهای کمپانی ــ
نشان تجاری ما نشاندهنده خانهای است که عطرساز ما، فضیله نوردین، از نوادگان آن محسوب میشود. تبار مادری او به نخستین مالاییها (جاکنها) میرسد که فرهنگ مالایی را پذیرفتند و با مالاییهای مینانگکابائو ازدواج کردند. معماری مینانگکابائو با خطوط سقفی گسترده برجسته میشود که شاخ گاومیشهای آبی را به یاد میآورد (وجود واژه کابائو در انتهای مینانگکابائو هم به همین دلیل است). در لوگوی ما، زیر سقف شاخدار، عبارت «مالایی پرفیومری» با خط کوفی درج شده است تا تبار پدری فضیله را نشان بدهد که به آکه و گوا میرسد. هر دوی این مناطق هم از مکانهای برجسته در مطالعات اسلامی در دوران تمدن سنتی مالاییها بودند. رنگهای کمپانی ما نیز حالت طلاییـبرنزی دارند تا میراث سلطنتی عطرها را در مجمعالجزایر مالایی نشان بدهند. رنگ سیاه نیز بهعنوان رنگ جنگجویان مالایی شناخته میشود و رنگ سفید هم رنگ پاکی، خلوص، تولد و مرگ است.
توجه: شما با ارسال عکس، موافقت خود را با قوانین قرار دادن عکس پروفایل در عطرافشان اعلام می دارید.