سلام و عرض ادب خدمت تمام دوستان
راستش من در دنیای عطر تازه کارم و رفتم به فروشگاهی تا این عطر رو بخرم ولی فروشنده بهم گفت تمام کسانی که رد میشن و خط بو دارن از اسانس استفاده می کنند که برند لوزی بهترینشون هست و مثلا اسانس ۱۰۰ میل کرید اونتوس رو میداد از همین برند ۲.۵م
اگر میشه نظرتون رو بگید راجع به اسانس که کلا خوبه یا نه و برند های مختلفش و اگر پیشنهادی دارید راجع به عطر خاصیش
و اینکه عطر خوب یا اسانس خوب محدوده زیر ۴ تومن میشه پیشنهاد کنید لطفا
با سلام و درود خدمت شما بزرگوار
اسانس ها به کل پیشنهاد نمیشه به دلیل اینکه بوی عطر ها با مواد شیمیایی شبیه سازی شده و اصولا اسانس های روغنی از نت های طبیعی گرفته نمیشود...
برعکس اون اسانس هایی که در محصولات اصل استفاده شده طبیعی هستش و ضرری برای استفاده ندارند
اسانس ها بین ۷۰ تا ۸۰ درصد شباهت دارن به محصولات اصل اما باز به طور دقیق فرق های خیلی مشهودی دارند
ادکلن های اصل بحث تغییر نت ها درونشون خیلی مشهوده
پیشنهاد من اینه به جای اسانس ها اگر هزینه زیادی نمیخواید انجام بدید ، ادکلن هایی که علاقه دارید رو به صورت دکانت یا همون دست ریز در حجم های ۵ میل ۱۰ میل به بالا تهیه کنید خیلی بهتره
موفق و خوش بو باشید ارادت ...
دکانت یک عطر اورجینال رو با اسانس مشابه همون عطر مقایسه کنید، خودتون متوجه میشوید
عدم توانایی اسانس ها در تغییر نت ها و حرکت در هرم های بویایی کاملا مشخصه
اسانس ها متشکل از یک یا نهایتا دو آکورد محبوب در یک عطر هستند که بطور شیمیایی فرآوری میشوند
مثل این میمونه بجای دیدن یک فیلم 2 ساعته، تنها هایلایت و قسمت های مهمش رو ببینید اونم در 5 دقیقه
چیزی از دست ندادید اما اینکه چطور و کجا فیلم به پایان رسیده و خط سِیرش چه بوده رو نمیدونید
بله فروشنده هم درست گفته، با این اوضاع اقتصادی خریدن عطرهای که سیلاژ هیولا داشته باشند در توان عدهی کمی از مردمه اما همه اسانس نیستند
حتی اخیرا چند محصول از الحمبرا رو که اینهمه تعریف میکنند تست کردم
هرچه که بود، باز اسانس بود، تغییر نت نسبت به محصول رو نداشت
تام فورد ف.ف اش مثلا ابتدا یک رایحه تند از سالویا بود و بعد از چند دقیقه تا آخر همون امضای فبیولس یعنی چرم نرم شده در کنار بادام و تونکا و امبر
اصلا تغییرات محصول اورجینال رو نداشت اما اون چه که این عطر رو جذاب میکرد در یک پکیج ارزان تحویل میداد
یا اونتوس رو هم تست کردم، مثل نسخه های اوایل عرضه بود، همون سیتروسی خاص و فقط همان سیتروسی بود..!
آدم با بوییدن یاد اوپنینگ اولین اونتوس ها می افتاد اما فقط همون بو رو داشت و هرچه میگذشت، تغییری رخ نمیداد و فقط کمرنگ تر میشد
یعنی اونتوس نبود، رایحه اوپنینگ اونتوس در سالهای ابتدای عرضه
*******
بماند که این اسانس های گرمی در کشور ما چقدر گران فروخته میشن، با یکی از واردکنندگانش آشنایی دارم و از قیمت عرضه عمده و اونچه که در بازار و مترو به مردم فروخته میشه دهانم باز میمونه
با آقای جعفری هم موافقم،تهیه دستریزی یا سمپل یا نسخه های مینیاتوری خیلی ارزشمند تر از اسانسه
اول اینکه خرید اسانس بصورت خالص اشتباه است و عارضه دارد ، دوم اینکه اغلب این اسانس های گرمی که به اسم سوییس فرانسه گرمی ۴۰ تا ۷۰ به مرذم قالب میکنند اغلب ترکیه ای و چینی هستند که برای خودشون لیتری یک و نیم هزینه داشته . سوم اینکه اگه مطمعن بودید که اسانس واقعا محصول بر فرض دالبرگ آلمان یا ژانیل فرانسه است ابدا بصورت خالص نخرید ، اصلا اسانس نباید بصورت خالص عرضه بشه ، در واقع اسانس هایی که شارابوت ، دالبرگ ، سی پی ال آروماس ، ژانیل ، اس اف ای ، کاربونل و... با گریدهای متفاوت ( بازطراحی گریدهای متفاوت دارد ، از گرید ارزان سازی شده لیتری ۷۰ یورو تا گرید h صد یورویی ، گرید eh صدو بیست یورویی ، گرید weh صدوپنجاه تا دویست سی یورویی ، گرید one level پانصد تا نهصد یورویی بسته بع نوع عطر ) تولید میکنند برای شرکتهایی مانند ارماف و رساسی است که متخصصین آشنا به فراگرانس و حلالها دارند و طبق ضوابط msds طی یک پروسه یکماهه اسانس را بصورت جز به جز با اتانول نیشکر بی بو شده ، آب دی یونیزه ، استابلایزر ، جوجوبا ، dpg ، سورفکتانت و ... در دمای خنک که انحلال پذیری پایین است زیر ۳۵٪ رقیق میکنند ، بعد در دمای خنک میزارن طی ۴۸ ساعت چند مرحله به کندی با میکسرهای مخصوص همبخوره ، سپس چند هفته در یک حای تاریک و خشک با دمای مثبت ۱۵ تا ۱۹ بهش استراحت میدن و در پایان میارن فیلتر میکنند و بعد توی شیشه های مربوطه پر و با اسم ارماف کلاب و امثالهم به بازار عرضه میکنند ، این پروسه تولید یک عطر شرکتی استاندارد است که باید برای تک تک نمونه هاش برگه بهداشت اروپا را داشته باشد .
اما آیا گریدهای وان لول تمام سینتتیک هست؟ خیر ابدا ، بخشی از مواد خام مانند لاوندر ، رز و...طبیعی کار میشه .
آیا عطرهای اورجینال گران قیمت نچرال هستند؟ خیر ابدا ، عزیزانی که از بطن عطرسازی مطلع باشند بخوبی میدانند چنین چیزی محال است . اغلب برندهای مین استریم و لاکچری بخش عمده ترکیباتی که استفاده میکنند کاملا سینتتیک و شیمیایی هست . بعنوان مثال عطر حوبلیشن امواج اورجینال نت های طبیعی اش چیزی کمتر از ۱۰٪ است وبیش از ۹۰ درصد جوبلیشن اسانس های سینتتیک کار شده ( برگه آنالیز جی سی مس جوبلیشن را در عطرگرامم قبلا به اشتراک گذاشتم ) .
آیا نت های سینتتیک عوارض دارد ؟ ببینید اسنشیال اویل ها چه سینتتیک با چه نچرال بصورت خالص خیلی خطرناک هستند و عوارض دارند ، حتی یه سری از نت های طبیعی عارضه خیلی بیشتری نسبت به مواد سینتتیک دارند ، بخاطره همین است که سازمان ایفرا میاد کومارین را ممنوع و نمونه سینتتیکش جایکزین میشه ، خزه بلوط نچرال بخاطره الرژی زایی زیاد و یه سری عارضه بشدت محدود شده و نمونه سینتتیکش جایگزین شده .
متاسفانه در ایران سالها قبل یک سری اشخاص با ادرس غلط دادن وآمارهای اشتباه یک تصویر خیلی بد و خطرناک از سینتتیک ها ساختن و باز به اشتباه به کاربزان گفتن عطرهای گران قیمت نچرال هستند ، کسی که چنین حرفی میزند یا واقعا از عطرسازی چیزی نمیداند و یا اینکه منافعش در اینه چنین تصویری توی ذهن مخاطب بازسازی کنه . ببینید ما در ذنیای عطرسازی تعداد زیادی نت پرمصرف داریم که اصلا به روش طبیعی قابل اسانس گیری نیستند ، بعنوان مثال یاس بنفش ، گل صدتومانی ، گاردنیا ، پیچ امین الدوله ، موگه و ... با هرروشی که اسانس گیری کنی ، روغنی که ازشان بذست میاد عطروبویی ندارد و عملا بلا استفاده میشه ، پرفیومرها به این گلها ، گلهای خاموش میگن ، توی هر عطری این نت هارو دیدی شک نکن که اون یاس بنفش یا گل صدتومانی سینتتیک است . اغلب نت های میوه ای به روش طبیعی اصلا قابل اسانس گیری نیستند و تنها اسانس های سینتتبک شان در دسترس است .
( بخش دوم )
از نت های میوه ای که قابل اسانس گیزی نیستند میتونم به هندوانه ، ملون ، نارگیل ، هلو ، گیلاس ، توت فرنگی ، سیب سبز ، سیب قرمز ، سیب زرد ، توت فرنگی وحشی ، لیچی و ... اشاره کنم .
یه سری نت های مانند کهربا ، چرم و نت های مشروبی نیز اغلب قابل اسانس گیری نیستند و از نمونه های سنتزی این موارد استفاده میشه و یا از تکنیک شبیه سازی رایحه با چندعنصر.
از طرف دیگه یه سری نت های پرمصرف دیگه بخاطره کشتن و آزار خیوانات ممنوع شدن مانند مشک سیوت که الان از جایگزین سینتتیکش استفاده میشه که بهش سیوتن میگن ، مشک ختن ، زباد و ....، تمام این مواردی و دلایلی که گفتم نشون میده بخش زیادی از نت های پر مصرف در عطرسازی به روش طبیعی قابل اسانس گیری تیستند و از جایگزین های سینتتیک شان استفاده می شود . یه سری نت ها مانند عود ، عنبرگریس هم قابل گیری هستند و هم ممنوعیتی ندارند اما اینام بخاطره قیمت فوق نجومی که دارند باعث میشه اغلب برندها از جایکزین های سینتتیک استفاده کنند ، نتی مثل عنبرگریس قیمت هر کیلوگرمش حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون تومنه . امیدوارم روزی این نگاه بشدت اشتباه از دنیای عطر برداشته بشه ، جوبلیشن امواج بیش از ۹۰درصد نتهاش سینتتیک است اما بنده بشدت ازش لذت میبرم و جز عطرهای پرطرفداره ، آیا حجم بالای مواد سینتتیک در جوبلیشن چیزی از ارزش های اون کم میکنه؟ من که میگم خیر ،،، بنده تردیدی ندارم اغلب نت های سینتتیک الرژی زایی کمتری نسبت به نت های نچرال دارند چون برگه msds اغلب نت هارو مشاهده کردم ، روی برگه بهداشت برخی نت های طبیعی سطح هشدارهایی که قید شده خیلی بیشتر از نت های سنتزی است ( برگه msds اسانس رزوود را به اشتراک گذاشتم و توضیحاتی در مورد سیمبول وهشدارهاش نوشتم ) . ببین دوست عزیز در حال حاضر برخی پرفیومرها فقط سینتتیک کار میکنند و در عطرهایی که طراحی میکنند هیچ نت طبیعی استفاده نمیشه ، مانند آقای گوالتیری خالق مگاماره ، بارائوندا ، بلک افگانو ، نودی فلوروم ، یا عطرهای کام د کارگونز که اسم پرفیومرش خاطرم نیست اما این برند عطرهایی دارد که با نت های سینتتیک طراحی شده . همین اسنشیال اویل هایی که پرفیومرها باهاش عطر طراحی میکنند اونام بصورت خالص عارضه دارند ، روی برگه msds اسانس وتیور ، رزوود ، وانیل ، گل رز و ... هشدارهایی از قبیل اگه با پوست تماس پیدا کرد ، پوست را با آب و صابون بشویید و ... درج شده چرا که اسانس چه تک نت باشد چه بازطراحی ( فاین فرگرانس ) بصورت خالص عارضه دارند وباید با حلالهایی که ابتدای متن گفتم بصورت اصولی رقیق بشن ، پروسه ای را طی بکنند تا بشه روی پوست اسپری و استفاده کرد . یک شیشه عرق نعنا مصرفس بصورت خالص نه تنها خاصیتی ندارد بلکه خطرناکه ، ابتدا با نصف لیوان آب رقیق و بعد میل میکنند ، مواد اولیه عطرسازیم یه همچین چیزی است ، خالصش عارضه دارد و باید توسط متخصصش رقیق بشه .
ببخشید که طولانی شد ، سوال دیگه ای بود در خدمتم .
در پایان بازم تاکید میکنم اسانس خالص حتی اگه مجانی هم بهت دادند استفاده نکن ، اکه نمیخوای هزینه کنی میتونی کارای شرکتی استاندارد که برگه های بهداشت متریال سیفتی دیتاشت اروپا رو دارند استفاده کنی . اگه دقت کرده باشی اسانس فروشها از یک نوع حلال بی بو برای رقیق کردن اسانس استفاده میکنند که همیشه بزام سوال بوده که چه کسی روز اول این رو باب کرد ، اون حلال بی بو اسمش دی پروپیلن گلایکولِ در هر شیشه صدمیل نهایت ۲٪ ازش استفاده میکنند ، بیسترش هم گند به اسانس میزنه و هم عارضه اسانسی که خالص هست را بیشتر میکند ، طرف میره پنج اسانس میخره ، فروشنده میاد پنج میل هم از حلال تنگش میزنه و قوز بالا قوز میشه😊.
( بخش دوم )
از نت های میوه ای که قابل اسانس گیزی نیستند میتونم به هندوانه ، ملون ، نارگیل ، هلو ، گیلاس ، توت فرنگی ، سیب سبز ، سیب قرمز ، سیب زرد ، توت فرنگی وحشی ، لیچی و ... اشاره کنم .
یه سری نت های مانند کهربا ، چرم و نت های مشروبی نیز اغلب قابل اسانس گیری نیستند و از نمونه های سنتزی این موارد استفاده میشه و یا از تکنیک شبیه سازی رایحه با چندعنصر.
از طرف دیگه یه سری نت های پرمصرف دیگه بخاطره کشتن و آزار خیوانات ممنوع شدن مانند مشک سیوت که الان از جایگزین سینتتیکش استفاده میشه که بهش سیوتن میگن ، مشک ختن ، زباد و ....، تمام این مواردی و دلایلی که گفتم نشون میده بخش زیادی از نت های پر مصرف در عطرسازی به روش طبیعی قابل اسانس گیری تیستند و از جایگزین های سینتتیک شان استفاده می شود . یه سری نت ها مانند عود ، عنبرگریس هم قابل گیری هستند و هم ممنوعیتی ندارند اما اینام بخاطره قیمت فوق نجومی که دارند باعث میشه اغلب برندها از جایکزین های سینتتیک استفاده کنند ، نتی مثل عنبرگریس قیمت هر کیلوگرمش حدود یک میلیارد و هشتصد میلیون تومنه . امیدوارم روزی این نگاه بشدت اشتباه از دنیای عطر برداشته بشه ، جوبلیشن امواج بیش از ۹۰درصد نتهاش سینتتیک است اما بنده بشدت ازش لذت میبرم و جز عطرهای پرطرفداره ، آیا حجم بالای مواد سینتتیک در جوبلیشن چیزی از ارزش های اون کم میکنه؟ من که میگم خیر ،،، بنده تردیدی ندارم اغلب نت های سینتتیک الرژی زایی کمتری نسبت به نت های نچرال دارند چون برگه msds اغلب نت هارو مشاهده کردم ، روی برگه بهداشت برخی نت های طبیعی سطح هشدارهایی که قید شده خیلی بیشتر از نت های سنتزی است ( برگه msds اسانس رزوود را به اشتراک گذاشتم و توضیحاتی در مورد سیمبول وهشدارهاش نوشتم ) . ببین دوست عزیز در حال حاضر برخی پرفیومرها فقط سینتتیک کار میکنند و در عطرهایی که طراحی میکنند هیچ نت طبیعی استفاده نمیشه ، مانند آقای گوالتیری خالق مگاماره ، بارائوندا ، بلک افگانو ، نودی فلوروم ، یا عطرهای کام د کارگونز که اسم پرفیومرش خاطرم نیست اما این برند عطرهایی دارد که با نت های سینتتیک طراحی شده . همین اسنشیال اویل هایی که پرفیومرها باهاش عطر طراحی میکنند اونام بصورت خالص عارضه دارند ، روی برگه msds اسانس وتیور ، رزوود ، وانیل ، گل رز و ... هشدارهایی از قبیل اگه با پوست تماس پیدا کرد ، پوست را با آب و صابون بشویید و ... درج شده چرا که اسانس چه تک نت باشد چه بازطراحی ( فاین فرگرانس ) بصورت خالص عارضه دارند وباید با حلالهایی که ابتدای متن گفتم بصورت اصولی رقیق بشن ، پروسه ای را طی بکنند تا بشه روی پوست اسپری و استفاده کرد . یک شیشه عرق نعنا مصرفس بصورت خالص نه تنها خاصیتی ندارد بلکه خطرناکه ، ابتدا با نصف لیوان آب رقیق و بعد میل میکنند ، مواد اولیه عطرسازیم یه همچین چیزی است ، خالصش عارضه دارد و باید توسط متخصصش رقیق بشه .
ببخشید که طولانی شد ، سوال دیگه ای بود در خدمتم .
در پایان بازم تاکید میکنم اسانس خالص حتی اگه مجانی هم بهت دادند استفاده نکن ، اکه نمیخوای هزینه کنی میتونی کارای شرکتی استاندارد که برگه های بهداشت متریال سیفتی دیتاشت اروپا رو دارند استفاده کنی . اگه دقت کرده باشی اسانس فروشها از یک نوع حلال بی بو برای رقیق کردن اسانس استفاده میکنند که همیشه بزام سوال بوده که چه کسی روز اول این رو باب کرد ، اون حلال بی بو اسمش دی پروپیلن گلایکولِ در هر شیشه صدمیل نهایت ۲٪ ازش استفاده میکنند ، بیسترش هم گند به اسانس میزنه و هم عارضه اسانسی که خالص هست را بیشتر میکند ، طرف میره پنج اسانس میخره ، فروشنده میاد پنج میل هم از حلال تنگش میزنه و قوز بالا قوز میشه😊.
سلام و عرض ادب
خیلی ممنون که انقدر کامل و جامع نوشتید واقعا متعجب شدم. یک سوال هم داشتم اگر لطف کنید پاسخ بدید:
راهنمایی میخواستم برای یک عطری که بشه در تمام موقعیت ها و فصول استفاده کرد و قیمتش ترجیحا زیر چهار تومن باشه و اگر واقعا چیزی نبود توی محدوده زیر چهار تومن لطفا زیر ۷ تومن پیشنهاد بدید. اگر هم در هر دو محدوده پیشنهاد کنید خیلی عالی میشه.
اگر درست متوجه شده باشم به نوعی دنبال یک عطر امضا میگردم😅
و اگر جایی در مشهد میشناسید که عطر اصل داشته باشه که بشه تست کرد عطر ها رو ممنون میشم بگید.
با تشکر
اول اینکه خرید اسانس بصورت خالص اشتباه است و عارضه دارد ، دوم اینکه اغلب این اسانس های گرمی که به اسم سوییس فرانسه گرمی ۴۰ تا ۷۰ به مرذم قالب میکنند اغلب ترکیه ای و چینی هستند که برای خودشون لیتری یک و نیم هزینه داشته . سوم اینکه اگه مطمعن بودید که اسانس واقعا محصول بر فرض دالبرگ آلمان یا ژانیل فرانسه است ابدا بصورت خالص نخرید ، اصلا اسانس نباید بصورت خالص عرضه بشه ، در واقع اسانس هایی که شارابوت ، دالبرگ ، سی پی ال آروماس ، ژانیل ، اس اف ای ، کاربونل و... با گریدهای متفاوت ( بازطراحی گریدهای متفاوت دارد ، از گرید ارزان سازی شده لیتری ۷۰ یورو تا گرید h صد یورویی ، گرید eh صدو بیست یورویی ، گرید weh صدوپنجاه تا دویست سی یورویی ، گرید one level پانصد تا نهصد یورویی بسته بع نوع عطر ) تولید میکنند برای شرکتهایی مانند ارماف و رساسی است که متخصصین آشنا به فراگرانس و حلالها دارند و طبق ضوابط msds طی یک پروسه یکماهه اسانس را بصورت جز به جز با اتانول نیشکر بی بو شده ، آب دی یونیزه ، استابلایزر ، جوجوبا ، dpg ، سورفکتانت و ... در دمای خنک که انحلال پذیری پایین است زیر ۳۵٪ رقیق میکنند ، بعد در دمای خنک میزارن طی ۴۸ ساعت چند مرحله به کندی با میکسرهای مخصوص همبخوره ، سپس چند هفته در یک حای تاریک و خشک با دمای مثبت ۱۵ تا ۱۹ بهش استراحت میدن و در پایان میارن فیلتر میکنند و بعد توی شیشه های مربوطه پر و با اسم ارماف کلاب و امثالهم به بازار عرضه میکنند ، این پروسه تولید یک عطر شرکتی استاندارد است که باید برای تک تک نمونه هاش برگه بهداشت اروپا را داشته باشد .
اما آیا گریدهای وان لول تمام سینتتیک هست؟ خیر ابدا ، بخشی از مواد خام مانند لاوندر ، رز و...طبیعی کار میشه .
آیا عطرهای اورجینال گران قیمت نچرال هستند؟ خیر ابدا ، عزیزانی که از بطن عطرسازی مطلع باشند بخوبی میدانند چنین چیزی محال است . اغلب برندهای مین استریم و لاکچری بخش عمده ترکیباتی که استفاده میکنند کاملا سینتتیک و شیمیایی هست . بعنوان مثال عطر حوبلیشن امواج اورجینال نت های طبیعی اش چیزی کمتر از ۱۰٪ است وبیش از ۹۰ درصد جوبلیشن اسانس های سینتتیک کار شده ( برگه آنالیز جی سی مس جوبلیشن را در عطرگرامم قبلا به اشتراک گذاشتم ) .
آیا نت های سینتتیک عوارض دارد ؟ ببینید اسنشیال اویل ها چه سینتتیک با چه نچرال بصورت خالص خیلی خطرناک هستند و عوارض دارند ، حتی یه سری از نت های طبیعی عارضه خیلی بیشتری نسبت به مواد سینتتیک دارند ، بخاطره همین است که سازمان ایفرا میاد کومارین را ممنوع و نمونه سینتتیکش جایکزین میشه ، خزه بلوط نچرال بخاطره الرژی زایی زیاد و یه سری عارضه بشدت محدود شده و نمونه سینتتیکش جایگزین شده .
متاسفانه در ایران سالها قبل یک سری اشخاص با ادرس غلط دادن وآمارهای اشتباه یک تصویر خیلی بد و خطرناک از سینتتیک ها ساختن و باز به اشتباه به کاربزان گفتن عطرهای گران قیمت نچرال هستند ، کسی که چنین حرفی میزند یا واقعا از عطرسازی چیزی نمیداند و یا اینکه منافعش در اینه چنین تصویری توی ذهن مخاطب بازسازی کنه . ببینید ما در ذنیای عطرسازی تعداد زیادی نت پرمصرف داریم که اصلا به روش طبیعی قابل اسانس گیری نیستند ، بعنوان مثال یاس بنفش ، گل صدتومانی ، گاردنیا ، پیچ امین الدوله ، موگه و ... با هرروشی که اسانس گیری کنی ، روغنی که ازشان بذست میاد عطروبویی ندارد و عملا بلا استفاده میشه ، پرفیومرها به این گلها ، گلهای خاموش میگن ، توی هر عطری این نت هارو دیدی شک نکن که اون یاس بنفش یا گل صدتومانی سینتتیک است . اغلب نت های میوه ای به روش طبیعی اصلا قابل اسانس گیری نیستند و تنها اسانس های سینتتبک شان در دسترس است .
دقیقا ،تو تمام نظرات بهترین نظرو جناب علیرضا خان عنوان کردند
متاسفانه خیلی از ماها فقط مصرف کننده هستیم و در مورد محصولی که استفاده و مصرف میکنیم اطلاعات بسیار ضعیفی داریم و جالب اینکه میخواهیم دیگران را هم راهنمایی کنیم.