عذرخواهی میکنم ، برای اینکه کاربران از مباحث خارج از ریویو ناراحت نشن ادامه سوالتون رو اینجا اوردم .
و اما مبحث شیرین کومارین😁😉
روحانی جان اسم کومارین در هرم بویایی ذکر شده دیگه ، همون تونکا که در هرم ذکر شده یعنی کومارین .
کومارین بخاطره یه سری الرژی زایی طبق دستور ایفرا باید سینتتیک استفاده بشه ، کومارین از منابع زیادی که یکیش دانه تونکاست استخراج میشه ، و اما چون کومارینِ سینتتیک بیشتر شبیه کومارین استخراج شده از تونکاست در هرم بویایی بعضا کومارین را تونکا قیدمیکنن .
واما چرا پرفیومره کارلایل خواسته با بکارگیری چند نت یه سری روایخ را فضاسازی کنه در واقع باید از خودش پرسید ولی من حدس میزنم خواسته عطاربازا غرق در رایحه بشن و با چسباندن تکه های پازل روایحی مثل توتون پیپ رو کشف کنند .
البته خوده تنباکویی که در اکثره عطرای تنباکویی اسمش قید میشه اونام باز نوددرصدشان با ترکیب دوسه تا نت رایحه را شبیه سازی کردن و در هرم بویایی تنباکو ذکر شده ، بخوام دوتا از خوباش رو مثال بزنم تنباکوی تاباک تبیو پاغفوم د امیپغ که از ترکیب کاه و عسل ساخته و عالی شده ،یا تنباکوی ناکسوس که از ترکیب کاه، وانیل و بُعد انیمالیک عسل وحشی تنباکو را بازسازی کردن که بنده عاشقش هستم و جز بهترین تنباکوهایی که تابحال تست داشتم .
تنباکوی طبیعی توسط ایفرا ممنوع شده و اسانس طبیعیش خیلی گرون، قیمت ده میلش بیش از بیست میلیون تومن🙃😉 یعنی اگر ممنوع نمیشد و یه عطار میخواست عطری برپایه تنباکو بسازه باید حداقل در اون عطر چهارپنج میل اسانس تنباکو میریخت که بع پول ما حداقل باید هشت میلیون تنباکو استفاده میکرد، مبلغ نت های دیگه ، پکیج و شیشه ، مالیات ، بازاریابی و تبلیغات هم روی اون هشت میلیون بکشید ببینید چقدر میشه ، خب اون عطر قیمت نهایی اش حداقلِ حداقلش پانصد دلار میشه .
بخاطره محدودیت ایفرا برندها از خدا خواسته با تکنیک بازسازی رایحه و بعضیام اسنشیال اویل سینتتیک تنباکوی شرکت روبرته ، سیمراز و یا فرمنیخ رو میگیرن که من از روبرته گریدhi دارم ، اسنشیال اویل تنباکوی روبرته وقتی روی۴۰٪ رقیق میشه با سیگار برگ کوهیبا مو نمیزنه ، احساس میکنم وارده مغازه ی پیپ فروشی شدم .
من عقیده دارم حتی حتی اگر تنباکو از طرف ایفرا ممنوع نمیشد بازم حداقل نوددرصده برندها از تکنیک شبیه سازی و یا مدل سینتتیک تنباکو استفاده میکردن چون در غیر اینصورت مجبور میشدن عطری با قیمت بالای پانصددلار به بازار عرضه کنند و این فروش رو پایبن میاوره ، بابا همین الانش یه سری نت های انیمالیک که هیچ محدودیتی از طرف ایفرا ندارند و از طریق کشته شدن یا آزار حیوان بدست نمیاد ، چون گرونِ اکثره برندها سینتتیکش را استفاده میکنند .
یا نتی مثل زنبق که قیمتش از تنباکو هم کمتره اکثره برندها سینتتیکش را استفاده میکنند ، استفاده از مواد سینتتیک برای عطارها راحتترم هست چون یه سری نت ها بصورت طبیعی کار باهاشون خیلی سخت چون با هر نتی مچ نمیشن ولی سینتتیک ها با هر نتی مچ میشن .
اسم سینتتیک خیلیارو یاده پلاستیک و روایح پیف پاف شیمیایی میندازه در حالیکه واقعا در اکثره موارد اینطور نیست ، سینتتیک های گرید بالا که گرون هم هستند بقدری طبیعی در اومذن که واقعا نمیشه تشخیص داد طبیعی نیست ، من سینتتیک شمعدانی فرمنیخ رو دارم بقدری طبیعی که حس میکنم گلبرگهای شمعدانی را لای انگشتام له کرذم ، گاهی مهمون که میاد روی پنبه میزنم میزارم گوشه منزل ، باورکنید مدام میگن پس گلدون هاتون رو کجا گذاشتید . بزرگوار الان حتی برندهای نیش حداقل نصف موادشون سینتتیک ، برندی مثل ناسوماتو که صددرصد سینتتیک و معروفیت گوالتیری بخاطره همین .
حتی انگشت شمار ارتیزان هایی مثل DSH, سلطان پاشا و.. که قصد دارن عطراشون تمامن طبیعی باشه خودشون علنن میگن مجبوریم حداقل ۲۰٪ را سینتتیک بزنیم ، چرا مجبورن؟
چون یه سری نت ها مثل تنباکو یا انیمالیک هایی که با کشتن و ازار حیوان بدست میاد بشدت ممنوعه و در صورت استفاده هم از طرف ایفرا ، هم محیط زیست ، هم بهداشت جهانی جریمه های میلیون دلاری و نقره داغ میشن .خب وقتی فرمنیخ و امثالهم کپی برابر اصل همون نت ها را با یک دهم قیمت میزنه برندها چرا باید دنبال دردسر باشند که رقبا برن زیرابشون رو بزنند .
اما یه سری نت هام مثل خزه بلوط بخاطره الرژی زایی ایفرا برای استفاده طبیعیش درصده خیلی کمی مشخص کرذه که فکر کنم نیم درصدباشه ، خب اگه عطار بخواد اکورده فوژه ای برپایه خزه بلوط بسازه با اون درصد پایین به نتیجه دلخواهش نمیرسه و مجبور میشه سینتتیکش را استفاده کنه .
در مورده مارلی من خودم بعضی عطراش واقعا دوست دارم ، مثلا لایتون ، ولی قیمتاش بالاست و شخصا ترجیح میدم با کمی هزینه بیشتر کارای زرجف ، انیک گوتال ، کیلیان و... را بگیرم که حداقل یک سرو گرذن بالاترن، من بارها دیدم فروشندها به مشتری گفتن مارلی یا دیور عطراشون تمام طبیعیه، این یه دروغ بزرگ ، حتی ارتیزان هام تمام طبیعی نیستن .
بزرگوار اگه علم شیمی نمیبود الان اکثره عطرا یا رایحه گلی داشتن یا باربرشاپی و بنظرم این حجم عظیم روایح خوشبو مدیون علم شیمی و روایح سینتتیک ، متاسفانه بحث روایح سینتتیک برای اکثریت بدجا افتاده و نمیدونن عطرایی که استفاده میکنند حتی نیش ها عمده اش از نت های سینتتیک تشکیل شده.
علیرضا جان خیلی ممنون عالی بود ،
یه جمع بندی کنیم :
دانه تونکای تو هرم بویایی همون کومارین هست که بصورت سنتتیک ساخته شده.
یه مقدار کومارین که در کنار ترکیب عطر قرار داره که به عنوان پایدار کننده استفاده شده و بوی اون تو بوی کلی عطر دخیل هست.
درسته؟
علیرضا جان خیلی ممنون عالی بود ،
یه جمع بندی کنیم :
دانه تونکای تو هرم بویایی همون کومارین هست که بصورت سنتتیک ساخته شده.
یه مقدار کومارین که در کنار ترکیب عطر قرار داره که به عنوان پایدار کننده استفاده شده و بوی اون تو بوی کلی عطر دخیل هست.
درسته؟
بله خیلی وقتا تونکا همون کومارین ،کومارین از تونکا استخراج میشه البته از گیاهان دبگه هم استخراج میشه ولی کومارین تونکا خلوص بالایی داره ، البته ممکن در یک عطر واقعا از خوده تونکا استفاده شده باشه که یه نمه بع بادام میزنه رایحه ش ، در کل چه کومارین باشه چه تونکا بخاطره محدودیت ایفرا نوع ازمایشگاهی و سینتتیکش استفاده میشه ، کومارین در صنایع غذایی هم در مقداره خیلی پایین استفاده میشه که بعضی کشورها ممنوع کردن و یا براش میزان و حدو اندازه مشخص کردن ، حتی در صنعت توتون های پیپ هم استفاده میشه که اونام ممنوع و بجاش با روش های دیگه ای روایح خوشبوی توتون مانند کاراملی رو از خوده برگهای توتون با هگزان استخراج و درصنعت توتون استفاده میکنند .
همین کومارین مثل شمعدانی ، کندر ، مشک میتونه بنا به خواسته ی عطار ازش بعنوان تثبیت کننده هم استفاده بشه ، مثلا عطار عطری شرقی فوژه میخواد بسازه ، خب برای چنین عطری کومارین بعنوان تثبیت کننده عالی میشه ، هم ماندگاری رو بالا میبره هم اون پس زمینه ای که بجا میزاره بخوبی با بستر شرقی فوژه همخوانی داره.
یه جورایی ماده ای دوگانه سوزه در عطرسازی .