سلام کاربر گرامی
چطور می توانیم به شما کمک کنیم؟
بلک افغانو ناسوماتو در سال 2016 به بازار عرضه شد. بلک افغانو یک عطر مردانه گرم و چوبی است که خالق آن الساندرو گوالتیری است. این رایحه اندیشناک و آرامبخش با نُتهای بالای سبز زمینی و ملایم آغاز شده و به آمیزه مردانهی قهوه و تنباکو سفر میکند. نُتهای پایه دودی بخور و عود (چوب آگار)، لایه تکمیلی این عطر مستکنند، ماندگار و بافتدار را تلطیف میکنند. این عطر که آرزوی درک لذت لحظهای زودگذر را دارد، با حال و هوای اثرات حشیش، حواس را تحریک میکند.
نوع عطر | اکستریت د پرفیوم |
برند | ناسوماتو |
عطار | الکساندرو گولتیری |
طبع | گرم |
گروه بویایی | چوبی معطر |
کشور مبدأ | هلند |
مناسب برای | آقایان و بانوان |
اسانس اولیه | ترکیبات سبز ، شاهدانه |
اسانس میانی | تنباکو ، روایح چوبی، صمغ گیاهی ، قهوه |
اسانس پایه | روایح دودی، عود |
عطری چوبی اروماتیک با رایحه گرم ، تلخ ، تند و یه کوچلو شیربن.
اولین نتی که بمحض اسپری بازمیشه و نبضِ کاررو بدست میگیره اگارووده .
رایحه ی بالزامی و چگالِ اگاروودِ آغشته به کانابیس که با روپوش تیره و تار بخور پوشیده شده .
در ادامه یه حسِ برشته مانند ، رزینی و نیمه شیرین روی تم عودی بالزامی و سبزی خاصِ کانابیس سایه میندازه ، حسی شامه نواز که برای من یه کوچلو کنجد و گرس له شده را القا میکند ، این قسمت برگِ آسِ بلک افگانو است که هیچکدوم از کپی های شرکتی نتونستن بدرستی بازطراحی اش کنند .
عزیزانی که با عطرهای گوالتیری آشنا هستند حتما مستحضرن که ایشون برای ساخت و طراحی از عناصر سینتتیک استفاده میکنه و انصافا چقدرم در اینکار تبحر داره ، تسلط ایشون بر نت های عطر ، طراحی عطر براساس نیازه بازار واقعا تحسین برانگیزه .
شاید برخی تصور کنند کار با عناصر سینتتیک حتما راحتِ و ایشون با انتخاب مواد سینتتیک مسیره راحت را انتخاب کرده .
ما در عطرسازی مدرن ۴۰۰۰ ماده خوشبو و قابل استفاده داریم که سه هزار تای اون سینتتیک و الباقی مواد طبیعی هستند ، برای اینکه بشه با عناصر تمام سینتتیک کار کرد و موفق شد ، نیازه که بخش عمده ای از اون سه هزار ماده را استشمام ،در حافظه بویایی ذخیره و بعدش تمرین و تمرین کرد تا بتوان به بهترین شکل ممکن عناصر همخوان را در قالب یک هرم بویایی همراه کرد .
متاسفانه برخی فروشنده ها و بلاگرها خیلی نافرم و بدجور واژه سینتتیک رو جا انداختن ، جوری که یه جاهایی ادم جرات نداره به طرفدارای فلان برند نیش و لوکس بگه بخشی از عطرای اون برند از مواد سینتتیک تشکیل شده ، شخصا چندبار با گارد برخی طرفداران مواجه شدم .
اجازه بدید کمی بحث سینتتیک رو باز کنم .
در اواخر قرن نوزده میلادی عطرسازی مدرن با سینتتیک ها متولد شد .
عطرسازی مدرن با علم شیمی و مواد سینتتیک ابعاد جدیدی پیدا کرد و دامنه روایح به لطف سینتتیک ها روز به روز گسترده تر شد.
اکنون شیمیدانان قادر به جداسازیِ ترکیباتِ معطر موجود در یک مادهِ خام طبیعی، خالص سازی و به دست آوردن ساختار مولکولی آن هستند .
هنگامی که این ساختار شناسایی شد، متخصص میتونه با استفاده از شیمی آلی، مولکول ها را دوباره ترکیب کند .
امروزه نت های سینتتیکِ محبوب و پرکاربردی داریم که جذابیت های زیادی به هرم بویایی عطرها میدهند 👈 مشک سفید ، امبروکسان ، اتیل مالتول ، سدرامبر ، وتیورول استات ، اورنیل ، ایزو ای سوپر ، گلاکسولید ، کینولین ها ،داماسکون ها و.... .
در دنیای گسترده عطرسازی برخی نت ها از گلی و میوه ای گرفته تا ادویه ای و... بخاطره شرایط محیطی و طبیعی ، شکننده بودن و... قابل استخراج و اسانس گیری نیستند ، علاوه براین به دلیلِ منع شدن برخی عناصر طبیعی ( ممنوعیت یا محدودیت در مقدار بخاطره الرژی زایی و کشتن و آزار حیوانات) از طرف ایفرا و سازمان های محیط زیستی و حمایت از حیوانات ، نمیتوان از برخی مواد طبیعی در ساخت عطرها استفاده کرد و اینجا متخصصین با کمک علم شیمی دست بکار میشن و جایگزین های سینتتیک را برای عطرسازها تولید میکنند که در ادامه به چند موردش اشاره میکنم .
ما دو نوع مواد سینتتیک در عطرسازی داریم :
۱- سنتزی ها : موادی که صرفاً از طریق واکنش های شیمیایی به دست می آیند و ساخته دست بشر هستند ، مانند استر ، کالون ، مالتول ، آلدئید ، لاکتون ها، مشک های ماکروسیکلیک ، متیل یونون ها ( برای نت های بنفشه ) و....
۲- جدا سازی شده از عناصر طبیعی :
بعنوان مثال از گل یاس در لابراتوار بیش از ۳۰۰ ماده بدست میاد که بعضی از اونها بخاطره ماهیتی که دارند در عطرسازی قابل استفاده هستند ، یکی از اون جداسازی شده های یاس اسمش متیل دی هیدروجاسموناتِ که تمی مرکباتی با ماندگاری خیلی خوب دارد ، پرفیومرها در ساختاره عطرهای سیتروسی برای قوام دادن به ماندگاری مرکبات اغلب این ماده را با ترنج و لیمو همراه میکنند ،
چند مورده دیگه از جداسازی شده ها 👇
ایندول (موجود در یاس و برخی وایت فلورالها) ،
ژرانیول (موجود در گل رز یا شمعدانی) ،
اوژنول ( موجود در میخک ) ،
لینالول ( موجود در اسطوخودوس و گشنیز) ،
وتیورول ( موجود در وتیور هائیتی یا جاوا) ،
سدرول ( موجود در سدر ) و ... .
سنتز چه چیزی رو برای عطرسازی به ارمغان آورده ؟
استفاده از سنتز در عطرسازی مزایای زیادی دارد ، مولکول های مصنوعی که از سنتز بدست میان با گسترده کردن مواد معطره ای که بعدا بخشی از میزکار پرفیومرها میشن ، جذابیت های زیادی به عطرسازی مدرن داده و همین دست پرفیومر را برای انتخاب و طراحی بازتر کرده .
علاوه بر این ، سنتز و نت های سینتتیک خیلی وقتا به عناصر طبیعی یک هرم پروبال میدهند ،
بعنوان مثال برای ابعاد دادن به یک وانیلِ طبیعی که رایحه اش دو چندان جذاب ،اغواگر و شهوانی بشه، میتوانیم یک ماده سینتتیک مانند وانیلین یا اتیل مالتول رو که رایحه کاراملی دارد باهاش همراه کنیم .
نقش سنتز در فلورالها :
سنتز به عطرساز اجازه میدهد تا یه سری نتهای گلی رو بازطراحی کنه که برای تقطیر و اسانس گیری بسیار شکننده هستند ، گلهایی مثل یاس بنفش ( لیلاک )، پیچ امین الدوله ، فریزیا ، گل صدتومانی ، موگه و... که بعداز تقطیر تغییر ماهیت میدن و اون رایحه ای رو که به باید عطرساز نمیدن ،
فرآیند استخراج هرچه باشد 👈 تقطیر با بخار ، استخراج با حلال های فرار یا موارد دیگر ، هیچ کدام نمی توانند بوی اصلی این گل ها را بازسازی کنند ، این مشکل با سنتز و مواد سینتتیک جبران میشود .
( مثلا فریزیا بخاطره ظرافت ، شکنندگی و مواد معطره کمی که دارد بعداز تقطیر و کلی هزینه , روغنی که ازش بدست میاد یا اصلا شبیه فربزیا نیست و یا بقدری رایحه اش ضعیفِ که برای پرفیومر بلااستفاده میشه ) .
نقش سنتز در فروت ها :
باید بدانید که نت های میوه ای طبیعی در عطرسازی بسیار کم هستند ،
مواد سینتتیک امکان بازطراحی میوه هایی که استخراج اسانس آنها غیرممکن است را ممکن میسازد ،
میوه هایی مانند توت فرنگی (C16) ،
هلو (C14) ، نارگیل (C18) ، گیلاس شبیه سازی شده از ترکیبِ C16 ( توت فرنگی ) و بنزالدهید ( بادام ) و ... .
از اینطرف یه سری نت های انیمالیکِ طبیعی مثل سیوت و مشک ختن داریم که بخاطره ممنوع شدنشان از طرف ایفرا با سینتتیک هایی مانند سیوتن و ماسکن جایگزین میشن .
باورهای غلط :
باورهای غلط در مورد مواد سینتتیک فروان است و ما اغلب ایراداتی از جمله : عطر خوب عطری است که فقط طبیعی باشد یا عطرهای جدید همه مصنوعی هستند و... را بارها شنیده ایم،
با اینحال بدون مواد سینتتیک عطرسازی به این نقطه نمیرسید .
بدون آلدهید هرگز شنل فایو خلق نمیشد ، بدون کومارین و لینالول جیکی گرلن ،
بدون اتیل وانیلین شالیمار ، بدون کالون اکوا دی جیو و دهها عطر اکواتیک ، بدون C14 ( هلو ) میتسوکو گرلن و و و ..... وجود نداشتن .
با تمام مواردی که عرض شد + ممنوعیت و محدودیت های ایفرا آیا هنوز هم تصور میکنیم فلان عطرهای سه چهار میلیونی و حتی ده میلیونی تمام طبیعی هستند و بودن سینتتیک در عطر یعنی اون عطر خوب نیست ...
در پایان باید بگم خوده سینتتیک ها بلحاظ کیفیت گریدهای مختلف دارند ، بعضی از اینها قیمتهاشون نه تنها نسبت به مواد طبیعی ارزون نیست بلکه گرونتر هم هستند .