نظرات | alinaseri m
ترتیب نمایش
Aventus
لینک به نظر 10 مرداد 1403 تشکر پاسخ به Behrad
بهراد نازنین سپاس از نظر لطف خطاپوش شما. عطر و بوی درون‌گراها، یه جور خاصی، مطبوع و دلنشینه. 🌹🥰🙏
جان‌ها فدای مردم نیکونهاد باد....
3 تشکر شده توسط : سروش محجوب Golnoosh
Aventus
لینک به نظر 8 مرداد 1403 تشکر پاسخ به Behrad
عطرها و آدم‌ها

✍️علی ناصری‌مقدم


💠عطرها شباهت غریبی با آدم‌ها دارند. بعضی‌‌هایشان، تند و تیز و تهاجمی و پر‌هیاهواند.‌ وقتی وارد جایی می‌شوند جار و جنجال راه می‌اندازند و حضورشان را با سر و صدای زیاد فریاد می‌زنند، درست مثل آدم‌های برون‌گرا و پرسر و صدا.
این‌ها کسانی‌اند که هیچ‌جوره نمی‌توان نادیده‌شان گرفت.‌ بسته به نوع رایحه(نوع شخصیت)، یا فضا را شاد و پرنشاط می‌کنند یا باعث سردرد و سرگیجه و حالت تهوع می‌شوند و اعصاب همه را به هم می‌ریزند.

💠بعضی عطرها اما، نرم و لطیف و ملایم‌اند. آرام و ساکت و بی‌سر‌وصدا.
درست شبیه آدم‌های درون‌گرا:
رایحه‌شان به زحمت به مشام می‌رسد، گاه و بیگاه، برای لحظاتی کوتاه، شامه‌ی آدم را نوازش می‌کنند و خیلی زود، دوباره در لاک خود فرو می‌روند.

💠بعضی عطرها درست مثل بعضی آدم‌ها، گرم و پرانرژی‌اند. آرام و قرار ندارند، یک جا بند نمی‌شوند و مدام مشغول بازیگوشی‌اند. پرحرارت و پرجنب‌و‌جوش و سرشار از شیطنت.
بعضی‌ها هم، خنک و سنگین و بی‌حرکت‌اند. سرد و خشک و یخ‌زده. و البته تعدادی هم، در جایی وسط این پیوستار قرار می‌گیرند: ملایم و معتدل؛ نه آنچنان گرم و داغ، و نه آنقدر سرد و خشک.

💠بعضی عطرها مثل بعضی آدم‌ها، تلخ‌ و جدی و سنگین و عبوس‌اند. بعضی‌ها هم شیرین و شاد و شنگول.
و جالب است که در عالم واقع نیز، غالبا آدم‌های جدی و سنگین و پرابهت، به عطرهای تلخ گرایش دارند و آدم‌های شاد و شیطان و شنگول، به عطرهای شیرین.

💠عطرها از لحاظ غلظت و میزان اسانس به کار رفته در آن‌ها هم، دسته‌بندی‌هایی دارند: پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادوکلن و اوفرش.
آدم‌ها هم عین همین تقسیم‌بندی را دارند: بعضی‌ها پرمایه‌اند، بعضی میان‌مایه، برخی هم فرومایه. اکثریت آدم‌ها هم البته جایی لابه‌لای این طیف‌های اصلی.

💠بعضی عطرها اصیل و شناسنامه‌دار و با‌اصل‌و‌نسب‌اند، بعضی‌ها هم فیک و جعلی و تقلبی و کپی.
در بین کپی‌ها هم، بعضی‌ها کپی‌هایی خوب و محترم و قابل‌قبول‌اند و بعضی هم، کپی دست‌چندم و سطحی و سخیف و مبتذل و کاریکاتورگونه.
درست مثل آدم‌ها.

💠بعضی عطرها روح شرقی دارند: لطیف و روح‌نواز و الهام گرفته از طبیعت، درآمیخته با سنت و در پیوندی عمیق با کوه و جنگل و دریا، با رنگ و بوی علفزار و ادویه‌ و گلاب و آویشن و نعناع و پونه‌ی تازه.
بعضی عطرها هم مصنوعی و سنتتیک و شیمیایی و درهم‌تنیده با روح صنعت و ماشین و سیمان و نفت و آهن.
آدم‌ها هم اینگونه‌اند:
بعضی‌هایشان حس و حال پونه‌ی کوهی دارند و بعضی‌ها حال و هوای گوگرد. از بعضی‌هایشان حس خاک باران‌خورده می‌گیری و از بعضی‌ها حس سرب و باروت. بعضی‌ها بوی هل و دارچین و بهارنارنج و شکوفه‌ی سیب می‌دهند و بعضی‌ها بوی نفت خام.


💠این سیاهه‌ی شباهت میان عطرها و آدم‌ها را همچنان می‌توان ادامه داد و شباهت‌های بیشتری را برشمرد اما غرض، تلنگری بود که بدانیم ما در کدام دسته قرار می‌گیریم و عطر وجودمان، دل‌انگیز و خوشایند و روح‌نواز است یا زننده و نامطبوع و برهم‌زننده‌ی آرامش؟!

🌀مرداد ۱۴۰۳
20 تشکر شده توسط : مرضیه نجفی 🄼🄾🄽🄰

تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون اجازه مدیران آن غیر مجاز بوده و تبعات آن بسته به نوع تخلف، متوجه افراد خاطی خواهد بود.

Iran flag  Copyright © 2007 - 2024 Atrafshan.ir