درود دوستان عزیزم
مدتی هست که سوالی ذهنم رو مشغول خودش کرده
آیا کپی کردن عطرها توسط شرکت الحمبرا، فراگرانس و ... سرقت هنری و کار غیر اخلاقی هست؟ و متعاقبا خرید و استفاده از این کالاها هم کار غیر اخلاقی و زشت خواهد بود؟
خوشحال میشم نظرتون رو بدونم
سلام دوست عزیز
باید ببینید تعریفتون از اخلاقیات چیه، اخلاقیات برای بعضیا نسبیه، بعضیا اعتقاد دارن اخلاقیات باید واحد و حقیقی باشه و همه ازش تبعیت کنن، برخی اعتقاد دارن بخشی از مغز مسولیت درک مسایل اخلاقی رو داره (مثل لیوان)و اخلاقیات در حکم آبی رو داره که در لیوان ریخته میشه و میتونه از هر منبعی باشه، اعتقاد به هر کدم هم پیامدهای مختلفی رو برای فرد یا جامعه به بار میاره. از اون طرف هم هنر هم تعریف واحدی نداره، ممکنه کسی عطر های تجاری رو هنر بدونه، ممکنه یکی مثل من عطر تجاری که پول براش پرداخت میشه رو به دلایلی هنر ندونه، ممکنه یکی بگه اصلا هنر وجود نداره چون ما مصداقی واحد از "هنر" در دنیای ملموس نداریم در این صورت مفهوم یا واژه "هنر" تبدیل به تصوری شخصی و متکی به صرف فرد میشه که از فردی به فرد دیگه متفاوته.
درود
از لحاظ قانونی رایحه عطر مشمول قانون کپی رایت نیست چرا که خیلی روایح مشابه در بین برندهای مختلف وجود دارد و در حال حاضر تعداد کمی برندهای نیش هستند که رایحه واقعا متمایزی ارائه میدن و فرمولاسیون عطرها هم با دستگاهای انالیز قابل تهیه هست، از طرفی تا وقتی اسم و نشان تجاری تولید کننده مستقیما سرقت نشود (عطرهای فیک) هم قابل شکایت نیست. بنابراین از لحاظ قانونی عطرهای شرکتی نظیر لطافه و ... مجاز به فعالیت هستند بجز مواردی که تبلیغات فریبکارانه باشد. از طرفی به نظر بنده سرقت هنری هم به شمار نمیرود چون هنر واقعی پیچیدگی نوت ها و روایح عطرهای اورجینال هست که عطرهای شرکتی قادر به انجام ان نیستند یا به لحاظ هزینه نمیصرفد و تنها این عطرها جهت ایجاد فضایی مشابه ان اثر تولید میشن.
عطر اصلی را مثل یک تابلوی نقاشی فاخر تصور کنید که در موزه آویزان هست و عده ای هنرجو از روی ان مشغول تمرین و الهام گیری و نسخه برداری هستند.
سلام دوست عزیز
باید ببینید تعریفتون از اخلاقیات چیه، اخلاقیات برای بعضیا نسبیه، بعضیا اعتقاد دارن اخلاقیات باید واحد و حقیقی باشه و همه ازش تبعیت کنن، برخی اعتقاد دارن بخشی از مغز مسولیت درک مسایل اخلاقی رو داره (مثل لیوان)و اخلاقیات در حکم آبی رو داره که در لیوان ریخته میشه و میتونه از هر منبعی باشه، اعتقاد به هر کدم هم پیامدهای مختلفی رو برای فرد یا جامعه به بار میاره. از اون طرف هم هنر هم تعریف واحدی نداره، ممکنه کسی عطر های تجاری رو هنر بدونه، ممکنه یکی مثل من عطر تجاری که پول براش پرداخت میشه رو به دلایلی هنر ندونه، ممکنه یکی بگه اصلا هنر وجود نداره چون ما مصداقی واحد از "هنر" در دنیای ملموس نداریم در این صورت مفهوم یا واژه "هنر" تبدیل به تصوری شخصی و متکی به صرف فرد میشه که از فردی به فرد دیگه متفاوته.
خیلی ممنونم از انتقال نظرتون
درود
از لحاظ قانونی رایحه عطر مشمول قانون کپی رایت نیست چرا که خیلی روایح مشابه در بین برندهای مختلف وجود دارد و در حال حاضر تعداد کمی برندهای نیش هستند که رایحه واقعا متمایزی ارائه میدن و فرمولاسیون عطرها هم با دستگاهای انالیز قابل تهیه هست، از طرفی تا وقتی اسم و نشان تجاری تولید کننده مستقیما سرقت نشود (عطرهای فیک) هم قابل شکایت نیست. بنابراین از لحاظ قانونی عطرهای شرکتی نظیر لطافه و ... مجاز به فعالیت هستند بجز مواردی که تبلیغات فریبکارانه باشد. از طرفی به نظر بنده سرقت هنری هم به شمار نمیرود چون هنر واقعی پیچیدگی نوت ها و روایح عطرهای اورجینال هست که عطرهای شرکتی قادر به انجام ان نیستند یا به لحاظ هزینه نمیصرفد و تنها این عطرها جهت ایجاد فضایی مشابه ان اثر تولید میشن.
عطر اصلی را مثل یک تابلوی نقاشی فاخر تصور کنید که در موزه آویزان هست و عده ای هنرجو از روی ان مشغول تمرین و الهام گیری و نسخه برداری هستند.
امیررضا جان ممنونم از مشارکت و توضیحات مفیدت
علی جان سلام
قطعا کار اخلاقی نیستش و نتیجه نهایی هم هیچ گاه کاملا مشابه اثر اورجینال نخواهد بود اما قیمت گذاری کمپانی های بزرگ هم به هیچ وجه اخلاقی نیست
درود بر شما علی آقای گل ⚘️
سؤال بسیار مهم و چندبُعدی مطرح کردید. واقعیت این است که اگر از زاویهی حقوقی به ماجرا نگاه کنیم، در بسیاری از کشورها فرمول دقیق یک عطر بهعنوان «مالکیت فکری» ثبت نمیشود، چون بازسازی دقیق مولکولها با تجهیزات آزمایشگاهی برای هر کسی ممکن است و قانون بهندرت آن را کاملاً محافظت میکند. بنابراین برندهایی مثل الحمبرا یا فراگرانس، در خیلی موارد از نظر قانونی مرتکب جرم به حساب نمیآیند.
اما از زاویهی اخلاقی و هنری، داستان پیچیدهتر است. برخی میگویند بازسازی، فرصتِ دسترسی به رایحههای خاص برای افرادی است که توان خرید نسخهی اصلی را ندارند و این به نوعی «دموکراتیزه کردن بو» است. برخی دیگر معتقدند که این کار زحمت و خلاقیت عطار اصلی را نادیده میگیرد و باعث تضعیف نوآوری در صنعت میشود.
در نهایت، مرز «غیر اخلاقی» بودن بیشتر به نیت و شرایط بستگی دارد
اگر صرفاً تقلید کورکورانه و با فریب مشتری انجام شود، میتوان آن را غیراخلاقی دانست
اگر با شفافیت، ذکر الهامگیری و بدون ادعای اصالت باشد، میتوان آن را بازتولیدِ الهامگرفته دانست
خود خرید و استفاده هم به وجدان شخصی و دیدگاه فرد بستگی دارد؛ کسی ممکن است آن را راهی منطقی برای خوشبو بودن بداند، دیگری ممکن است ترجیح دهد به خالق اصلی اثر وفادار بماند.
علی جان سلام
قطعا کار اخلاقی نیستش و نتیجه نهایی هم هیچ گاه کاملا مشابه اثر اورجینال نخواهد بود اما قیمت گذاری کمپانی های بزرگ هم به هیچ وجه اخلاقی نیست
درود مهربد جان
دوست خوبم
ممنونم از اینکه نظرتو به اشتراک گذاشتی
درود بر شما علی آقای گل ⚘️
سؤال بسیار مهم و چندبُعدی مطرح کردید. واقعیت این است که اگر از زاویهی حقوقی به ماجرا نگاه کنیم، در بسیاری از کشورها فرمول دقیق یک عطر بهعنوان «مالکیت فکری» ثبت نمیشود، چون بازسازی دقیق مولکولها با تجهیزات آزمایشگاهی برای هر کسی ممکن است و قانون بهندرت آن را کاملاً محافظت میکند. بنابراین برندهایی مثل الحمبرا یا فراگرانس، در خیلی موارد از نظر قانونی مرتکب جرم به حساب نمیآیند.
اما از زاویهی اخلاقی و هنری، داستان پیچیدهتر است. برخی میگویند بازسازی، فرصتِ دسترسی به رایحههای خاص برای افرادی است که توان خرید نسخهی اصلی را ندارند و این به نوعی «دموکراتیزه کردن بو» است. برخی دیگر معتقدند که این کار زحمت و خلاقیت عطار اصلی را نادیده میگیرد و باعث تضعیف نوآوری در صنعت میشود.
در نهایت، مرز «غیر اخلاقی» بودن بیشتر به نیت و شرایط بستگی دارد
اگر صرفاً تقلید کورکورانه و با فریب مشتری انجام شود، میتوان آن را غیراخلاقی دانست
اگر با شفافیت، ذکر الهامگیری و بدون ادعای اصالت باشد، میتوان آن را بازتولیدِ الهامگرفته دانست
خود خرید و استفاده هم به وجدان شخصی و دیدگاه فرد بستگی دارد؛ کسی ممکن است آن را راهی منطقی برای خوشبو بودن بداند، دیگری ممکن است ترجیح دهد به خالق اصلی اثر وفادار بماند.
سپاس از شما دوست گرامی
توضیحات مفیدی رو مطرح کردین
سلام علی اقا، حالتون خوبه
کپی تو همه زمینه ها هست فقط تو عطر نیست. من خودم لباس، اکسسوری و باتل عطر طراحی میکنم. حدود 2 هفته پیش رفته بودم جایی برای کار صحبت کنم. این دوستمون که پسرخاله دوستمه و خارج از کشور زندگی میکنه (جایزه امی هم در زمینه کاریش برده) طرحا رو که دید سریع پرسید کپی هم میزنی؟ منم در جواب گفتم نه، هیچ کاری رو کپی نمیزنم و همش از ذهن خودم اومده. شاید رنگی یا طرحی رو براساس طبیعت، محیط شهری یا معماری ساختمونها بزنم ولی کپی نه. پسرخاله گفت ناراحت شدی؟ گفتم نه و براش توضیح دادم که کپی کردن بد نیست. داستان این که وقتی یه چیزی میاد بیرون و یه چیز جدید ارایه میده از روش کپی زده میشه چون به فروش، صرفه جویی تو وقت و پول، ازمون و خطا کمتر و فاکتورای دیگه کمک میکنه و میدونن که احتمالا فروش میکنن و موفق میشن. تو خیلی از صنعت ها و هنرها اینطوریه. مثلا تو صنعت بازی یه استدیو بازی سازی یه گیم پلی جدید ارایه میده. حالا اگه خوب باشه بقیه از روش کپی میزنن (یا با تغییرات کپی میزنن). اگرم خوب نباشه ایده رو برمیدارن و تغییرات خوب و بهینه روش انجام میدن و بعد عرضه میکنن و چه بسا از اون ایده اولیه هم موفق تر میشه. یا تو صنعت فیلم. تو فیلمای ترسناک از یه سری کلیشه ها مثه شات های مخصوص، خم شدن کاراکتر جلو اینه و بالا اومدن دیدن قاتل یا شبح پشت سرش یا موارد دیگه که تو یه فیلم استفاده شده بقیه هم از رو این فیلم کپی زدن حالا یا بهتر یا بدتر. تو صنعت عطرم همینه کپی زده میشه.
شخصا با کپی مشکل ندارم و به نظرم نشون میده که کار یا ایده اینقدر خوب بوده که طرفدار پیدا کرده و درخواست برای اون کار رفته بالا و شاید مهمتر از همه اون کار به عنوان اولین محصول که یه چیز جدید "خلق" کرده جاودان میشه. ببخشید طولانی شد
سلام علی اقا، حالتون خوبه
کپی تو همه زمینه ها هست فقط تو عطر نیست. من خودم لباس، اکسسوری و باتل عطر طراحی میکنم. حدود 2 هفته پیش رفته بودم جایی برای کار صحبت کنم. این دوستمون که پسرخاله دوستمه و خارج از کشور زندگی میکنه (جایزه امی هم در زمینه کاریش برده) طرحا رو که دید سریع پرسید کپی هم میزنی؟ منم در جواب گفتم نه، هیچ کاری رو کپی نمیزنم و همش از ذهن خودم اومده. شاید رنگی یا طرحی رو براساس طبیعت، محیط شهری یا معماری ساختمونها بزنم ولی کپی نه. پسرخاله گفت ناراحت شدی؟ گفتم نه و براش توضیح دادم که کپی کردن بد نیست. داستان این که وقتی یه چیزی میاد بیرون و یه چیز جدید ارایه میده از روش کپی زده میشه چون به فروش، صرفه جویی تو وقت و پول، ازمون و خطا کمتر و فاکتورای دیگه کمک میکنه و میدونن که احتمالا فروش میکنن و موفق میشن. تو خیلی از صنعت ها و هنرها اینطوریه. مثلا تو صنعت بازی یه استدیو بازی سازی یه گیم پلی جدید ارایه میده. حالا اگه خوب باشه بقیه از روش کپی میزنن (یا با تغییرات کپی میزنن). اگرم خوب نباشه ایده رو برمیدارن و تغییرات خوب و بهینه روش انجام میدن و بعد عرضه میکنن و چه بسا از اون ایده اولیه هم موفق تر میشه. یا تو صنعت فیلم. تو فیلمای ترسناک از یه سری کلیشه ها مثه شات های مخصوص، خم شدن کاراکتر جلو اینه و بالا اومدن دیدن قاتل یا شبح پشت سرش یا موارد دیگه که تو یه فیلم استفاده شده بقیه هم از رو این فیلم کپی زدن حالا یا بهتر یا بدتر. تو صنعت عطرم همینه کپی زده میشه.
شخصا با کپی مشکل ندارم و به نظرم نشون میده که کار یا ایده اینقدر خوب بوده که طرفدار پیدا کرده و درخواست برای اون کار رفته بالا و شاید مهمتر از همه اون کار به عنوان اولین محصول که یه چیز جدید "خلق" کرده جاودان میشه. ببخشید طولانی شد
درود رهام جان
ممنونم از انتقال تجربه و نظرت
امیدوارم همیشه تو خلق آثارت بدرخشی