فکر کردن به دو جهان به اندازه دنیای عطرسازی و علوم اعصاب چالش برانگیز است. عطرسازی در ظاهر زودگذر و گذرای بوها نقش میبندد. این بیان حسی از تصاویر زیبایی شناختی و جذابیت ذهنی ایجاد میکند. علوم اعصاب حقایق سخت مکانیسمهای مولکولی و الگوهای فعالیت عصبی را بررسی میکند. نحوه عملکرد یک چیز را مدل میکند، نه اینکه چگونه ظاهر میشود. ارتباط بین این دو حوزه تخصصی به دور از شهود به نظر میرسد. اما یکی از آنها، وجود دارد.
مطالعه اخیر در ژورنال Science به سرپرستی Lu Xu از آزمایشگاه Firestein در دانشگاه کلمبیا، گیرنده های بویایی در بینی یعنی پروتئین هایی که مواد شیمیایی موجود در هوا را در محیط شما تشخیص میدهند و آنها را به سیگنالهای بیوالکتریکی برای پردازش مغز شما تبدیل میکنند، بررسی کرد. آنها یک الگوی رفتار غیرعادی را در این پروتئینها کشف کردند که در مقایسه با سایر سیستمهای حسی، مانند بینایی یا لمس، غیرمعمول است. این الگوهای مشاهده شده از رفتار گیرنده، اکنون میتواند برخی از اثرات حسی را که مدتها در عطرسازی شناخته شده بود توضیح دهد. چنین اثراتی که معمولاً به عنوان یک پدیده عجیب و غریب در دهههای گذشته کنار گذاشته میشد، ممکن است کلید درک چگونگی درک مغز از رایحهها باشد.
آنچه که عطرسازان میدانستند و اکنون دانشمندان میتوانند در سطح مولکولی توضیح دهند، این است که مخلوطهای بو، رفتار افزایشی ندارند. افزودنی به این معنی است که شما باید بتوانید محاسبه کنید که مجموع اجزا از کنار هم قرار دادن ترکیبات مجزا چه بویی خواهد داشت. سیستم بصری بطور افزایشی کار میکند. میتوانید رنگها را با افزودن و تفریق دامنههای طول موج الکترومغناطیسی (که به رنگهای طیف مرئی نور تبدیل میشوند) محاسبه کنید، مانند «صورتی نور سفید منهای سبز است». در مقابل، مخلوطهای بویایی بیش از مجموع اجزای آنهاست.
عطرسازان مدعی هستند که هر مخلوطی از نظر شیمیایی آنقدر پیچیده است که اغلب غیرقابل پیش بینی رفتار میکند. به عنوان مثال، ممکن است یک قطره کوچک از یک ترکیب را در یک مخلوط بریزید و رایحه کل ترکیب را در یک لحظه تغییر میدهد (نه به ندرت به صورت غیرمنتظره) و برعکس آن نیز میتواند اتفاق بیفتد. ممکن است قطره های خیلی زیاد از یک ترکیب را در یک مخلوط بریزید و حتی ذره ای از عطرِ کلی را تغییر ندهد. دانشمندان بویایی از این پدیده ها به عنوان اثرات تقویتی و سرکوب کننده یاد میکنند. بوهای خاصِ ترکیبات شیمیایی هنگامی که در یک مخلوط به وجود میآیند یا تقویت میشوند و یا سرکوب میشوند. به جای قلع و قمع کیمیاگری مخفی، باید بدانیم که ریشه های کیفیت نامنظم مخلوط بوها، فرآیندی بیوشیمیایی است. همه اینها به الگوهای گیرنده های فعال شده توسط مواد شیمیایی که به بافت اِپیتلیوم در بینی شما میرسند، باز میگردد.
اما کدام و چند سلولِ گیرنده توسط ترکیبات منفرد فعال میشوند؟ و آیا زمانی که آن ترکیب همراه با سایر ترکیبات در یک مخلوط تجویز میشود همان گیرنده ها واکنش نشان میدهند؟
برای بررسی این سوال، این مطالعه از یک ابزار تصویربرداری عصبی جدیدِ توسعه یافته توسط الیزابت هیلمن استفاده کرد: یعنی میکروسکوپ SCAPE (SCAPE مخفف عبارت Swept, Confocally-Aligned Planar Excitation). این ابزار به شما امکان میدهد دو چیز را با هم مشاهده کنید: رفتار تک تک سلولها از یک سو، و کل جمعیت سلولی از سوی دیگر به ویژه، در بافت سالم و در زمان واقعی! بنابراین، میتوانید بویی از هر چیزی را روی اِپیتلیوم بینی موش بپاشید و ببینید کدام سلولهای خاص و چند سلول مختلف فعال شدهاند. چنین مشاهده ای قبلاً امکانپذیر نبود. محققان معتقدند: "کار واضحی که در این مورد انجام میشود، ترکیب یا مخلوط برای دیدن کُد بویایی است."
Xu، نویسنده اصلی این تحقیق میگوید، بافتهای اِپیتلیال موشهای دستکاری شده ژنتیکی (که امکان ردیابی سلولهای فعال با درخشش فلورسنت را میدهد) در معرض دو مخلوط قرار داد که هر کدام از سه ترکیب تشکیل شدهاند. او آزمایش کرد که سلولها چگونه به هر ترکیبی که بطور جداگانه، جفت و سپس در ترکیب سهجانبه تجویز میشوند، پاسخ میدهند. او متوجه شد که دو اتفاق افتاده است. برخی از سلولها به ترکیبات منفرد پاسخ دادند و بیشتر به مخلوطهای دوتایی واکنش نشان دادند، اما این سلولها هنگامی که در معرض ترکیب سه جانبه قرار گرفتند، ساکت ماندند. این به خودی خود غیرمنتظره نبود. ما نتایج مشابهی از سایر سیستمهای حسی را بهعنوان اثرات متضاد میدانیم، که در آن یک ترکیب میتواند سلولهای گیرنده را به گونهای مسدود کند که به عناصر دیگر پاسخ ندهند (یا با کاهش فعالیت پاسخ دهند). در اینجا تعداد سلولهای کمتری به کل ترکیب نسبت به مجموع اجزای آن پاسخ میدهند. چنین فعل و انفعالات متضاد ممکن است توضیح دهد که چرا کیفیت بوی یک ترکیب میتواند در یک مخلوط از بین برود و یا در سطح گیرنده توسط سایر ترکیبات موجود در مخلوط خنثی میشود. علاوه بر تضاد، این فرآیند اثرات تقویتی نیز داشت بطوریکه برخی از سلولها به اجزای جداگانه پاسخ نمیدهند اما زمانی که در معرض مخلوط قرار میگیرند فعال میشوند. به عبارت دیگر، این سلولها فقط به ترکیبات به صورت ترکیبی واکنش نشان میدهند، اما به آنها به صورت جداگانه واکنش نشان نمیدهند.
Xu معتقد است: این اثرِ مدولاسیون به دلیل واکنش شیمیایی نیست. این مواد شیمیایی آلی در شرایط آزمایشی Xu از نظر شیمیایی بی اثر هستند. به جای شیمی، داده ها به یک توضیح بیولوژیکی اشاره کردند. اثرات افزایش نشان میدهد یک مکانیسم مولکولی در سطح گیرنده ی شناخته شده از مطالعات دارویی است. با این حال، این مکانیسم هرگز در حاشیه حسی یعنی مدولاسیون آلوستریک مشاهده نشده بود. آلوستریک به این معنی است که یک گیرنده دارای یک محل اتصال بالقوه است که منجر به فعال شدن آن نمیشود، اما منجر به تغییر ساختار آن میگردد (تصور کنید آب را لمس کرده اید و با رسیدن انگشت خود به سطح، تبدیل به یخ میشود). در این تأیید جدید، گیرنده اکنون پذیرای اجزایی است که قبلاً به آنها واکنش نشان نداده است.
به عنوان مثال: گیرنده ای را تصور کنید که به یک ترکیب خاص C1 متصل نمیشود. سپس این ترکیب را با ترکیبات C2 و C3 در یک مخلوط قرار دهید. ترکیب C2 به محل آلوستریک گیرنده متصل میشود و ترکیب آن را تغییر میدهد که منجر به مدولاسیون رفتار فعالسازی آن میشود به طوری که اکنون به ترکیب C1 پاسخ میدهد. چنین فعل و انفعالات آلوستریکی جذاب هستند زیرا نشان میدهند که چرا مخلوطها میتوانند کیفیتهای بویایی متفاوتی با ویژگیهای حسی اجزای آنها اتخاذ کنند. در واقع، شما سلولهای کاملاً جدیدی دارید که به این ترکیب پاسخ میدهند و سیگنالهای جدیدی را برای مغز برای محاسبه ی تصاویر بوها معرفی میکنند. اینجاست که تخصص در عطرسازی با تحقیقات در زیست شناسی مولکولی روبرو میشود.
اِدراک بویایی، به طور سنتی، در علم جریان اصلی کنار گذاشته شده بود، زیرا تصور میشد که تأثیرات آن تا حدودی نامنظم و ذهنی است. با این حال، این بی نظمی های ظاهری اغلب، ما را به سمت مکانیسم های مولکولی که پدیده های ذهنی ما را ایجاد میکنند، سوق میدهند. بویایی، مانند هر حس دیگری، توسط علل بیولوژیکی عینی اِداره میشود که توضیحات علمی، ما را به تجربه اِدراکی مرتبط میکند. اما، در مقایسه با حواس دیگر، بویایی همچنان چند ترفند مولکولی غیرمنتظره نیز در آستین خود دارد.
(منبع: کتاب زیست روانشناسی عطرها، انتشار 1402).
سلام و عرض ادب خدمت شما جناب اسعدی
من به سری مطالب علمی که در مورد بویایی و عطور به اشتراک میگذارید خیلی علاقه مندم اما متاسفانه به علت اینکه رشته ی این جانب در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه هم غیر مرتبط با علوم زیستی بوده بسیار در امر درک مطالب ریاضت میکشم کاش میشد برای امثال من کمی مسائل رو ساده تر بیان کنید تا بهره کافی رو ببریم البته شاید دیگر دوستان مشکلی نداشته باشن اما من نوعی که سوادم به عزیزان نمیرسه خیلی احساس جهل و ناتوانی هنگام مطالعه مطالب دارم
لطفا اگه امکان داره موارد رو ساده تر بیان کنید🙏🏻
با سپاس فراوان
سلام و عرض ادب خدمت شما جناب اسعدی
من به سری مطالب علمی که در مورد بویایی و عطور به اشتراک میگذارید خیلی علاقه مندم اما متاسفانه به علت اینکه رشته ی این جانب در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه هم غیر مرتبط با علوم زیستی بوده بسیار در امر درک مطالب ریاضت میکشم کاش میشد برای امثال من کمی مسائل رو ساده تر بیان کنید تا بهره کافی رو ببریم البته شاید دیگر دوستان مشکلی نداشته باشن اما من نوعی که سوادم به عزیزان نمیرسه خیلی احساس جهل و ناتوانی هنگام مطالعه مطالب دارم
لطفا اگه امکان داره موارد رو ساده تر بیان کنید🙏🏻
با سپاس فراوان
با احترام و عرض ادب
بانوی فرهیخته و ارجمند از همراهی و همدلی شما سپاسگزارم. بله حتما این مورد که فرمودید را تمرکز بیشتری خواهم کرد تا ساده نویسی بیشتری برای مطالب علمی در این محفل انجام دهم.
بهترین ها برای شما بانوی محترم...